A study about the drop out in organized youth sports competition

José Antonio Pérez Turpin, Concepción Suárez Llorca

Abstract

The abandonment of the young people in the sport competition is a present subject, that it can take to us to even question the philosophy of the sports scholastic for young people. The present study tries to demonstrate the index of participation of the young people in the sport competition, in relation to the stages established by the different official organisms, together with the set of practiced sports more, as much of collective way as individual, that they include to the scholastic sport. This study is a descriptive analysis of the present reality of the scholastic sport of the city of Alicante, based on the data contributed by the Municipal Patronage of sport, during a school year.


Keywords

Competition; Abandonment; Sport student; Young people; Participation

References

AA. VV. (1995). Cooperative learning. International Journal of Educational Research. 3.

Año, V. (1997). Planificación y organización del entrenamiento juvenil. Madrid: Gymnos.

Blázquez, D. (1995). La iniciación deportiva y el deporte escolar. Barcelona: Inde.

Bossert, S. T. (1988). Chapter 6: Cooperative Activities in the Classroom. Review of Research in Education, 15(1), 225–250. https://doi.org/10.3102/0091732X015001225

Buceta, J.M. (2001). Actividad física y deporte en la infancia y la adolescencia. (Cursos de Otoño, Ávila 2001). UNED Fundación Cultural Santa Teresa.

Davidson, N. (1995). International perspectives on cooperative and collaborative learning. International Journal of Educational Research. 23, 197-200. https://doi.org/10.1016/0883-0355(95)93607-W

Delgado, M.A. (1991). Los estilos de enseñanza en la educación física. Propuesta para una reforma de la enseñanza. Ed. Universidad de Granada.

DOGV. de 18-08-2000 Comunidad Valenciana. Donde se regula los Juegos Deportivos de la temporada 2000/2001.

Dubois, P. (1980). Competition in youth sports: process or product?. Physical Educator, 37(3), 151-154.

Dubois, P. E. (1986). The Effect of Participation in Sport on the Value Orientations of Young Athletes. Sociology Of Sport Journal, 3(1), 29-49. https://doi.org/10.1123/ssj.3.1.29

Donovan, M. (1998). Nobody gets hurt in our type of competition. A case study of one school´s competitive approach to physical education. Bolletin of Physical education (Nafferton, England). 34, 117-132. refs:21.

Duran, M. (1987). El niño y el deporte. Madrid: Paidos.

Galeno, C. (2001). Unidades Didácticas para secundaria XIII (Juegos de oposición). Barcelona: Inde.

Hernández, J. (1994). Análisis de las estructuras del juego deportivo. Barcelona: Inde.

Hernán, J. (2000). La iniciación a los deportes desde su estructura y dinámica. Barcelona: Inde.

Huizinga, J. (1972). Homo ludens. Madrid: Alianza editorial.

Kay, T. (2000). Sporting excellence: a family affair? European physical education review. 6 (2), 151-169. https://doi.org/10.1177/1356336X000062004

Mosquera, Mª. (2000). No violencia y deporte. Barcelona: Inde.

Nuviala, A., & Saenz-López, P. (2001). Estrategias de análisis del deporte en edad escolar en la provincia de Huelva. Apunts Educación Física Y Deportes, 1(63), 30–38.

Pérez Turpin, J.A. (2002). El equipo deportivo. 20-05-2002. Alicante: Diario Información.

RODRÍGUEZ, J. (2000). Historia del deporte. Barcelona: Inde.

Ruíz, L.M. (1997). Análisis Psicométrico de la escala de actitudes cooperativas y competitivas en la infancia y estudios de su validez para la evaluación de un programa alternativo escolar. Madrid: El Ministerio de Educación y Cultura. Consejo Superior de Deportes.

Veiga, O. (2001). Niveles de práctica de la actividad física y deportiva en niños y jóvenes: revisión de estudios españoles. Valencia: II Congreso de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte.

Weinbuch, H. (1999). The cooperation between skiing and school. Leistungssport (Muenster.) 29 (3), 36-37.




DOI: https://doi.org/10.4100/jhse.2007.21.03