The evaluation in the education of basic motor abilities in water: The balance. Introductory considerations (I)

Authors

  • Juan Carlos Colado Sánchez Catholic University San Antonio Murcia, Spain
  • Juan Manuel Cortell Tormo University of Alicante, Spain

DOI:

https://doi.org/10.4100/jhse.2007.21.02

Keywords:

Aquatic activities, Initiation, Didactics, Comprehensive aquatic method, Education

Abstract

This article approaches the knowledge of the balance motor ability in land as the ground basis to introduce, later on, the necessary and specific adaptations to the own characteristics that aquatics have to develop this ability. In a more concrete way, we will stand out how the knowledge of these characteristics or limiting factors of the basic motor ability allow a concretion when establishing the evaluation criteria, which would facilitate the observation and action task of the teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnold, P. J. (1991). Educación física, movimiento y currículum. Madrid: Morata.

Ausubel, D. P. (1968). Educational psychology. A cognitive view. New York: Holt, Rinehart and Winston, Inc.

Bhüler, Ch. (1931). Infancia y juventud. Madrid: Espasa Calpe.

Case, R. (1989). El desarrollo intelectual. Del conocimiento a la edad madura. Buenos Aires: Paidós.

Castañer, M.; Camerino, O. (1993). La educación física en la enseñanza primaria. Barcelona: Inde.

Colado, J.C. (2004). Acondicionamiento físico en el medio acuático. Barcelona: Paidotribo.

Colado, J.C.; Baixauli, A.M. (2001 a). Necesidad de formación en motricidad acuática. Agua y Gestión. May-jul; (54):12-18.

Colado, J.C.; Baixauli, A.M. (2001 b). La motricidad acuática en el currículum de los técnicos y profesores especialistas en educación física (págs. 1841-50). En Congreso Nacional de Didácticas Específicas. Las didácticas de las áreas curriculares en el siglo XXI. Volumen II. Granada: Grupo Editorial Universitario.

Colado, J.C.; Moreno, J.A. (2005). Actividad física saludable en el medio acuático para niños. En: Casimiro, A.J.; Delgado, M.; Águila, C.; coordinadores. Actividad física, educación y salud. (en prensa).

Conde, E.; Pérez, A.; Peral, F.L. (2003). Hacia una natación educativa. Madrid: Gymnos.

Craty, B. J.; Martín, M. (1969). Perceptual-motor efficiency in children. Philadelphia: Lea and Febiger.

Devís, J. (1990). Renovación pedagógica en la educación física: la enseñanza de los juegos deportivos II. Perspectivas de la Actividad Física y el Deporte. 5: 13-16.

Espenschade, A.; Eckert, H. (1980). Motor development. Columbus: Charles C. Merrill. 2ªed.

Festinger, L. (1957). A theory of cognitive dissonance. Stanford, CA: Stanford University Press.

Flavell, J. H.; Ross, L. (1984). Social cognitive development. Cambridge University Press.

Hahn, E. (1982). Entrenamiento con niños. Teoría, práctica, problemas específicos. Barcelona: Martínez Roca.

Keogh, J. (1997). The study of motor skill development. Quest, Monog. 28: 76-88.

Joven, A. (2001). La natación hoy. Evolución de los programas acuáticos en los últimos años. Comunicaciones Técnicas. (3): 3-14.

Linaza, J. (1991). Jugar y aprender. Madrid: Alhambra Longman.

Martínez, J. (1999). Un mercado que evoluciona. Sport Managers. Mar; 4 (1): 30-35.

Meinel, K. (1984). Teoría del movimiento. Roma: CONI.

Moreno, J.A. (2001). Juegos acuáticos educativos. Barcelona: Inde.

Morris, G.S.D.; Stiehl, J. (1989). Changing kids' games. Champaign, Illinois, Human Kinetics.

Orlick, T. (1986). Psyching for Sport. Mental Training for Athletes. Champaign, Illinois, Leisure Press.

Orlick, T. (1990). In Pursuit of Excellence. How to Win in Sport and Life Through Mental. Champaign, Illinois, Human Kinetics.

Pigott, B. (1982). A psychological basis for trends in games teaching. BAALPE. 18(1):17-22.

Read, B. (1988). Practical Knowledge and the teaching of games. En Varios (Eds.), Essays in Physical Education, Recreation Management and Sports Science. Loughborough: University Press.

Reyes, R.; Cabrera, D.; Ruíz, G.; Brito, E. (1995). Conocimiento, adaptación y dominio en el medio acuático. Comunicaciones Técnicas. 4: 41-48.

Rodríguez, G. (2003). La práctica de actividades acuáticas en España (I). Agua y Gestión. Ene-mar; (61): 18-25.

Ruiz, L.M. (1994). Desarrollo motor y actividades físicas. Madrid: Gymnos. 3ª ed.

Schmitt, P. (2000). Nadar. Del descubrimiento al alto nivel. Barcelona: Hispano Europea.

Singer, R. N. (1980). Motor learning and human performance. New York: Mc Millan, Co. 2ªed.

Statistics

Statistics RUA

Published

2008-12-03

How to Cite

Colado Sánchez, J. C., & Cortell Tormo, J. M. (2008). The evaluation in the education of basic motor abilities in water: The balance. Introductory considerations (I). Journal of Human Sport and Exercise, 2(1), 10–27. https://doi.org/10.4100/jhse.2007.21.02

Issue

Section

Review Paper

Most read articles by the same author(s)