Infringements of the laws of the game and youth soccer categories: A descriptive study

Aurelio Olmedilla Zafra, Enrique Ortega, Manuel Ato, Francisco J. Lozano, Enrique Garcés de los Fayos, Franciso J. Ortín

Abstract

This work shows a descriptive study on infringements, defined as actions penalized by referees, and the different competition categories in youth soccer. It analyzes the frequency of sanctions imposed by the Competition Committee of the Soccer Federation of Murcia (Spain) on players and coaches in the different categories of 11-a-side soccer (under-12, under-14, under-16, and under-18). We test the hypothesis that there are significant differences in the frequency of sanctions imposed on players and coaches in the different categories of competition.


Keywords

Sanctions; Soccer; Youth players; Coaches

References

Arnold P.J. The virtues, moral education, and the practice of sport. Quest. 1999 ; 51 :39-54. https://doi.org/10.1080/00336297.1999.10491667

Avanzini G., Pfister R. Influence des punitions sur les comportements d`agression : etude de l`arbitrage des coupes du monde de football 1986 et 1990. Revue des Sciences et Techniques des Activites Physiques et Sportives. 1994 ; 15(35) :7-17.

Blake R. A new way to deal with unruly spectator. Interschol Athletic Adminis. 2002; 9(2):31-31.

Boixadós M., Valiente L., Mimbrero J., Torregrosa M., Cruz J. Papel de los agentes de socialización en deportistas en edad escolar. Revista de Psicología del Deporte. 1998; 7:295-310.

Brackenridge C.H., Pawlaczek Z., Bringer J.D., Cockburn C., Nutt G., Pitchford A., Russell K. Measuring the impact of child protection through Activation States. Sport Educ Soc. 2005; 10(2):239-256. https://doi.org/10.1080/13573320500111853

Bredemeier B.J., Shields D.L. Moral development and children's sport. In F.L. Smoll and R.S. Smith (Eds.). Children and youth sport: a biopsychosocial perspective. Brown and Benchmark: Madison, WI; 1996.

Bredemeier B.J., Weiss M.R., Shields D.L., Shewchuck R.M. Promoting moral growth in a summer sport camp: The implementation of theoretically grounded instructional strategies. J Moral Educ. 1986; 15:212-220. https://doi.org/10.1080/0305724860150304

Bredemeier B.J. Children's moral reasoning and their assertive, aggressive, and submissive tendencies in sport and daily life. J Sport Exercise Psy. 1994; 16(1):1-14. https://doi.org/10.1123/jsep.16.1.1

Brustad R.J. Affective outcomes in competitive youth sport: The influence of intrapersonal and socialization factors. J Sport Exercise Psy. 1988; 10:307-321. https://doi.org/10.1123/jsep.10.3.307

Brustad R.J. Youth in sport: Psychological considerations. In R.N. Singer, M. Murphey, L.K. Tennat (Eds.). Handbook of research on sport psychology. McMillan: Nueva York; 1993.

Cameron A.C., Trivedi P.K. Regression analysis of count data. Cambridge University Press: Cambridge; 1998.

Cruz J., Barangé J., Boixadós M., Niñerola J., Torregrosa M., Valiente L. Evaluación del Fairplay en Partidos de Fútbol Internacional e influencia en Futbolistas Juveniles y Cadetes. UAB: Barcelona; 1999.

Cruz J., Boixadós M., Capdevila L., Mimbrero J., Torregrosa M., Valiente L. Evaluación del fairplay en el deporte profesional y de iniciación. In J. Cruz (Ed.). Proceeding of Participación deportiva: perspectiva ambiental y organizacional. Ministerio de Educación y Cultura. Consejo Superior de Deportes: Madrid; 1999, 7-53.

Cruz J., Boixadós M., Torregrosa M., Mimbrero J. ¿Existe un deporte educativo?: Papel de las competiciones deportivas en el proceso de socialización del niño. Revista de Psicología del Deporte. 1996; 9-10:111-132.

Cruz J., Boixadós M., Torregrosa M., Valiente L. Participa amb ells! Assessorament a famílies amb fills i files que participen en activitats esportives. Ayuntamiento de Barcelona: Barcelona; 2001.

Cruz J., Boixadós M., Valiente L., Torregrosa M. ¿Se pierde el fairplay y la deportividad en el deporte escolar? Apunts. Educación Física y Deportes. 2001; 64:6-16.

Cruz J., Capdevila L., Boixadós M., Pintanel M., Alonso C., Mimbrero J., Torregrosa M. Identificación de conductas, actitudes y valores relacionados con el fairplay en deportistas jóvenes. In Valores sociales y deporte: fairplay versus violencia. Ministerio de Educación y Cultura. Consejo Superior de Deportes: Madrid; 1996.

Dunning E., Murphy P., Williams J. La violencia de los espectadores en los partidos de fútbol: hacia una explicación sociológica. In N. Elías, E. Dunning (Eds.). Deporte y Ocio en el proceso de la Civilización. FCE: México; 1992.

Durán J. El vandalismo en el fútbol. Una reflexión sobre la violencia en la sociedad moderna. Gymnos: Madrid; 1996.

Fédération Internationale de Football Association. Reglas de Juego 1999. FIFA: Zúrich; 1999.

García Ferrando M. Aspectos sociales del deporte. Alianza Deporte: Madrid; 1990.

Gimeno F. Descripción y evaluación preliminar de un programa de habilidades sociales y de resolución de problemas con padres y entrenadores en el deporte infantil y juvenil. Revista de Psicología del Deporte. 2003; 12(1):69-79.

grupo modest. Análisis de datos II: Modelo lineal generalizado. Cardellach CBS: Barcelona; 2000.

Gutiérrez M. Desarrollo de valores en la educación física y el deporte. Apunts. Educación Física y Deportes. 1998; 51:100-108.

Gutiérrez M. Valores sociales y deporte. Gymnos: Madrid; 1995.

Horn T.S. Coaches' feedback and changes in children's perceptions of their physical competence. J Educ Psy. 1985; 77:174-186. https://doi.org/10.1037/0022-0663.77.2.174

Jones R.L., Armour K.M., Potrac P. Constructing Expert Knowledge: A Case Study of a Top-level Professional Soccer Coach. Sport Educ Soc. 2003; 8(2):213-219. https://doi.org/10.1080/13573320309254

Lee M.J., Whitehead J., Balchin N. The measurement of values in youth sport: Development of the youth sports values questionnaire. J Sport Exercise Psy. 2000; 22:307-326. https://doi.org/10.1123/jsep.22.4.307

Lefebvre L.M., Passer M.W. Effects of game location and importance on aggression in team sports. Int J Sport Psychol. 1974; 5(2):102-110.

Lines G. The impact of media sport events on the active participation of young people and some implications for PE pedagogy. Sport Educ Soc. 2007; 12(4):349-366. https://doi.org/10.1080/13573320701464234

Long J.S. Regression models for categorical and limited dependent variables. Sage: Thousand Oaks CA; 1997.

Ogilvie B., Tutko T. Sport: If you want to build character, try something else. Psychol Today. 1971; 5: 60-63.

Olmedilla A., Lozano F.J., Andreu M.D. Intervención psicológica para la eliminación o disminución de sanciones: Una experiencia en fútbol semiprofesional. Revista de Psicología del Deporte. 2001; 10(2):157-177.

Palou P., Borrás P.A., Ponseti F.X., García-Mas A., Cruz J. Comportamientos de "fair play" en estudiantes de magisterio de educación física. Revista de Psicología del Deporte. 2003; 12(1):81-91.

Rainey D.W. Assaults on umpires: A statewide survey. Journal of Sport Behavior. 1994; 17(3):148-155.

Scanlan T.K., Lewthwaithe R. Social psychological aspects of competition for male youth sports participants: IV. Predictors of enjoyment. Int J Sport Psychol. 1986; 8: 25-35. https://doi.org/10.1123/jsp.8.1.25

Schwartz C.P. Is it misconduct or foul play? Make sure the punishment fits the crime. Referee. 2002; 27(12):48-50.

Sherindan H. Evaluating Technical and Technological Innovations in Sport Why Fair Play Isn't Enough. Journal of Sport & Social Issues. 2007; 31(2):179-194. https://doi.org/10.1177/0193723507300485

Simons H.D. Race and penalized sports behaviors. International Review for the Sociology of Sport. 2003; 38(1):5-22. https://doi.org/10.1177/1012690203038001725

Teipel D., Gerisch G., Busse M. Evaluation of aggressive behavior in football. Int J Sport Psychol. 1983; 14(4):228-242.

Torregrosa M., Mimbrero J., Boixadós M., Cruz J. Comportamientos relacionados con el fairplay en futbolistas de iniciación y profesionales. In Book of proceeding IV Congreso de la Asociación Española de Investigación Social Aplicada al Deporte. AEIAD: Espulgues de Llobregat; 1996.

Venables W.N., Smith D.M., & R Development Core Team. An introduction to R: A programming environment for data analysis and graphics. R Fundation for Statistical Computing: Vienna, Austria; 2003.

Wankel L.M., Kreisel P.S. Factors underlying enjoyment of youth sports and age group comparisons. Int J Sport Psychol. 1985; 7:51-64. https://doi.org/10.1123/jsp.7.1.51

Weiss C.R., Bailey B.B. Aging parents, progeny and predictions for participation in selected types of recreational activities. National Recreation and Parks Association Congress: Minneapolis, Minnesota; 1981.

Weiss C.R., Bailey B.B. The influence of older adults' activity selection on their progeny's expectations for their own future. Activities, Adaptation and Aging. 1985; 6(4): 103-114. https://doi.org/10.1300/J016v06n04_10




DOI: https://doi.org/10.4100/jhse.2010.51.08