Principles of the Olympic Movement

Conrado Durántez, José Pérez-Turpin, Aurora Martínez Vidal, Covadonga Mateos Padorno, Maria José Martínez Patiño, Antonio González Molina

Abstract

The aim of this article is to clarify, review and reflect on the importance of the Olympic movement main principles on nowadays sporting society. For this purpose, the paper goes through the contents of the Olympic Charter, the threats to humanist thinking, the Olympic Games history and the most recent contributions to the Olympic philosophy. Similarly, this article goes deep on the figure of Pierre de Coubertin as the precursor of modern Olympic Games leading to the development of a relationship between the Olympic phenomenon and the need to establish an ethic conduct that embraces all the sports grandeur. Thus, the contribution of this Olympic education is used, through its principles of peace, personal development, equality and ecology in the next generations to come.


Keywords

Olympic Movement; Values; Principles; Philosophy

References

Cagigal J.M. (1966) Deporte pedagogía y humanismo. Publicaciones del Comité Olímpico español. Madrid.

Cagigal J.M. (1981) ¡Oh Deporte! (Anatomía de un gigante). Valladolid: Miñón, D.L.

Comité International Olympique. Le Mouvement Olympique. Lausanne: International Olympic Committee. 2001, p 44.

Coubertin P., Muller N., International Olympic Committee, Rioux G., Schantz O., De NAVACELLE G. (1986). Pierre de Coubertin : Textes Choisis. Weidmann. Zurich. 1986.

Coubertin P. (1973) Ideario Olímpico. Instituto nacional de Educación Física. Madrid.

Coubertin P. Les femmes aux Jeux Olympiques. Revista Olímpica. 1912.

Coubertin P. Memorias Olímpicas. Frankfurt, Limpert, 1959, pág. 212.

Coubertin P. Mensaje del Barón Pierre de Coubertin a los atletas participantes en la IX Olimpiada. Bulletin Officielle du Comité Internationale Olympique. Octubre de 1998.

Coubertin P. Mensaje del Barón Pierre de Coubertin a los atletas participantes en la IX Olimpiada. Bulletin Officielle du Comité Internationales Olympique. Octubre, 1998.

Coubertin P. Pierre. L´éducation des adolescents au XXIème siècle. III. Education morale. Le respect mutuel. Paris 1915, págs 14-15.

Coubertin P. Une campagne de vingt et un ans. Paris 1900. Pág 90.

Diem C. Historia de los deportes. Barcelona. Caralt, 1966.

Diem L. Pierre de Coubertin. El respeto mutuo. En IOA, Olimpia, Grecia. 1983, p. 9.

Durántez C. Pierre de Coubertin y su ideario. Madrid: Comunidad de Madrid Consejería de Educación, 2001a.

Durántez C. (2001b). El dopaje como fraude y violencia en el deporte. Violencia institucional. Madrid: Academia Olímpica Española.

Durántez C. (2001c). El dopaje como fraude y violencia en el deporte. Métodos prohibidos. Madrid: Academia Olímpica Española.

Durántez C. África y el Olimpismo. Revista Olímpica. Abril, mayo 1998.

Durántez C. Olimpia y los juegos olímpicos antiguos. Madrid: Delegación Nacional de Educación Física y Deportiva, Comité Olímpico Español, 1975.

International Olympic Committee. Carta Olímpica vigente a partir del 14 de julio de 2001. Comité Olímpico Internacional: Suiza.

International Olympic Committee. Carta Olímpica vigente a partir del 4 de julio de 2003. Comité Olímpico Internacional: Suiza.

Mandell R. Historia cultural del deporte. Barcelona, Bellaterra, 1986.

Mousset A. Olympie. París, 1960, p. 60.

Paleólogos C. L´Institution de la Trêve dans les Jeux Olympiques. IOA. 1964, p. 62. Olimpia, Grecia.

Pausanias. Descripción de Grecia. Volumen II. Libros III-VI. Madrid: Editorial Gredos. 1994.

Popplow V. Las épocas del deporte griego. Madrid. Rev. Citius, Altius, Fortius. Tomo II. Fas.1-2 (1960). P 394.

Samaranch J.A. (1986). Discurso inaugural de la 94 sesión del COI. Revista Olímpica, 243:608.

Trapero M. (1979). El campo semántico “Deporte”. Madrid: Confederación Española de Cajas de Ahorros.




DOI: https://doi.org/10.4100/jhse.2010.51.02