Sport as a platform for values education

Authors

  • Ángel Acuña Delgado University of Granada, Spain
  • Elena Acuña Gómez University of Granada, Spain

DOI:

https://doi.org/10.4100/jhse.2011.64.01

Keywords:

Sport, Education, Values, Culture, Society

Abstract

Sport as a cultural fact, reflected in it the characteristics of the society in which it is immersed, but at the same time constitutes a tool with which to act on the system, a vehicle of social change capable of generating attitudes and behaviors. To what extent contributes or can sport contributes to achieve an education in values? This will be the question to which we will try to answer in the present study, which we divided in two parts: First of all we define the meanings and characteristics that the sport has had and actually have. Secondly we broach the values associated with it and the educational potential it has. Finally for reflect on the state of the question right now and the future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnold, P.J. Educación Física, movimiento y currículum. Madrid: Morata; 1999.

Blazquez, D. La iniciación a los deportes de equipo. Madrid: Martínez Roca; 1985.

Bourdieu, P. Cosas dichas. Barcelona: Gedisa; 1988.

Bredemeier, B.J. Children's moral reasoning and their assertive, aggressive, and submissive tendencies in sport and daily life. Journal of sport and exercise psychology. 1994; 16:1. https://doi.org/10.1123/jsep.16.1.1

Bröhm, J.M. Sociología política del deporte. México: F. C. E.; 1982.

Cagigal, J.M. ¡Oh Deporte! (Anatomía de un gigante). Valladolid: Miñón; 1981.

Carlin, J. El factor humano. Barcelona: Seix Barral; 2009.

Durán, J. Deporte y medios de comunicación: una propuesta educativa. Hacia una educación crítica y responsable ante los grandes espectáculos deportivos televisados. In: J Martínez (Ed.). Deporte y calidad de vida. Madrid: Esteban Sanz; 1998.

Fallding, H. El estudio empírico de los valores. American Sociological Review. 1965; 30.

Fraile, A. La presencia de los valores educativos en la actividad físico-deportiva. In: J Martínez (Ed.). Deporte y calidad de vida. Madrid: Esteban Sanz; 1998.

Garcia, M., Lagardera, F., Puig, N. Cultura deportiva y socialización. In: M García, F Lagartera, N Puig (Eds.). Sociología del deporte. Madrid: Alianza Editorial; 1998.

García, M. Aspectos sociales del deporte. Una reflexión sociológica. Madrid: Alianza Editorial; 1990.

Gutiérrez, M., González-Herrero, E. Motivos por los que los jóvenes practican Actividad Física y Deportiva: Análisis de una muestra de estudiantes universitarios. In: II Congreso de Ciencias del Deporte, la Educación Física y la Recreación. Lleida: INEF; 1995.

Gutiérrez, M., Montalván, A. ¿Qué valores transmite la serie deportiva de dibujos animados Campeones? Revista Española de Educación Física y Deportes. 1994; 1-2.

Gutiérrez, M., Vivó, P. Desarrollo socio-moral en Educación Física. In: Deporte y modernidad. VII Congreso AEISAD. Madrid: Esteban Sanz; 2003.

Gutiérrez, M. Valores sociales del deporte. La Actividad Física y el Deporte como transmisores de valores sociales y personales. Madrid: Gimnos; 1995.

Mandell, R.D. Historia cultural del deporte. Barcelona: Bellaterra; 1986.

Ossorio, D. La educación en valores a través de las actividades físico deportivas. Revista Digital EF Deportes. 2002; 8(50).

Pérez, J.A. La competición en el ámbito escolar: un programa de intervención social. Alicante: Universidad de Alicante; 2002.

Piernavieja, M. Depuerto, deporte, protohistoria de una palabra. Ciencia y deporte. 1985; 1-2.

Puig, N., Heinemann, K. El deporte en la perspectiva del año 2000. Papers. 1991; 38.

Roche, R. Psicología y educación para la prosocialidad. Buenos Aires: Ciudad Nueva; 1998.

Rocher, G. Introducción a la sociología general. Barcelona: Herder; 1973.

Rokeach, M. The nature of human values. New York: Free Press; 1973.

Santiago, J.J. El desarrollo de valores sociales positivos dentro del deporte escolar. Revista digital EF Deportes. 2002; 8(47).

Weiss, M., Et Al. The development and consolidation of children's moral reasoning in response to three instructional strategies. Anaheim: AAHPERD Convention; 1984.

Statistics

Statistics RUA

Published

2011-12-30

How to Cite

Acuña Delgado, Ángel, & Acuña Gómez, E. (2011). Sport as a platform for values education. Journal of Human Sport and Exercise, 6(4), 573–584. https://doi.org/10.4100/jhse.2011.64.01

Issue

Section

Olympic Section