Journal of Human Sport and Exercise

What motives induce to choose Physical Education as an optative subject at Post-Compulsory Secondary Education 2nd grade?

Alberto Gómez Mármol

DOI: https://doi.org/10.4100/jhse.2014.91.11

Abstract

Many Physical Education characteristics make it the axis of numerous researches, nevertheless, nowadays the information about what induces Post-Compulsory 1st grade students to the will of receiving Physical Education during their next grade is reduced. This research has designed an ad hoc questionnaire to gather this information through a 6 motives proposal; furthermore, it has also been analysed should this choice is conditioned by sociodemographic variables like sex, academic level and the level of physical activity practised assessed with Test Corto Krece Plus questionnaire. In order to that, 76 students of two public High Schools completed these two questionnaires in their respective educational centres. The attached results show that the two main marked motives are the leaning towars sports and Physical Education fun. Sex, as well as academic level and the level of physical activity practised are factors that significantly influence the motives that base this choice

Keywords

Physical education choice; Scholar physical education; Physical education engagement; Physical education opinion

References

Abril, L., Soto, F., Olivárez, A., & Ávila, M. (2012). Motivational factors related to female participation in gollegiate sports. Journal of Human Sport and Exercise, 7(4), pp.783-793. https://doi.org/10.4100/jhse.2012.74.06

Beaudoin, S. (2012). Using responsibility-based strategies to empower in service physical education and health teachers to learn and implement TPSR. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 14(2), pp.161-177.

Blández, J. (2001). Lo que el alumnado de educación secundaria piensa de las clases de educación física y no se atreve a decirle a su profesor/a. Apunts: Educación física y deportes, 66, pp.20-30.

Cano, A., Pérez, I., Casares, I., & Alberola, S. (2011). Determinantes del nivel de actividad física en escolares y adolescentes: estudio OPACA. Anales de Pediatría, 74(1), pp.15-24. https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2010.08.009

Cecchini, J., Montero, J., & Peña V. (2003). Repercusiones del Programa de Intervención para Desarrollar la Responsabilidad Personal y Social sobre los comportamientos de fair play y el autocontrol. Psicothema, 15, pp.631-637.

Cockburn, C. (2000). Las opiniones de chicas de 13 y 14 años sobre la educación física en las escuelas públicas británicas. Estudio realizado en los condados de Hampshire y Cambridgeshire. Apunts: Educación física y deportes, 62, pp.91-101.

Danish, S., Forneris, T., & Wallace, I. (2005). Sport-based life skills programming in the schools. Journal of Applied School Psychology, 21, pp.41-62. https://doi.org/10.1300/J370v21n02_04

Edo, A., Montaner, I., Bosch, A., Casademont, M.R., Fábrega, M.T., Fernández, A., Gamero, M., & Ollero, M.A. (2010). Estilos de vida, hábitos dietéticos y prevalencia del sobrepeso y la obesidad en una población infantil. Revista Pediatría de Atención Primaria, 12(45), pp.53-65.

Espada, M. (2011). La educación en valores en el área de Educación Física y en el deporte escolar. La Peonza: Revista de Educación Física para la paz, 6, pp.51-55.

Gil, P., Cuevas, R., Contreras, O.R., & Díaz, A. (2012). Educación Física y hábitos de vida activa: percepciones de los adolescentes y relación con el abandono deportivo. Aula Abierta, 40(3), pp.115-124.

Giménez, F. J. (2005). ¿Se puede educar a través del deporte? In F.J. Giménez, P. Sáenz-López & M. Díaz (Eds.). Educar a través del deporte (pp.85-98). Huelva: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Huelva.

Gómez-Mármol, A., & De la Cruz, E. (2013). Gender and academic level differences on scholar physical education's perceived usefulness at secondary compulsory education. Journal of Sport and Health Research, 5(2), pp. 193-202.

Gómez-Mármol, A., & Valero, A. (2013). Análisis de la idea de deporte educativo. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 9(1), pp.47-57.

Gutiérrez, M., & Vivó, P. (2005). Enseñando razonamiento moral en las clases de Educación Física escolar. Motricidad: European Journal of Human Movement, 14, pp.1-22.

Hernández-Álvarez, J.L., Del Campo-Vecino, J., Martínez-de-Haro, V., & Moya-Morales, J.M. (2010). Percepción de esfuerzo en Educación Física y su relación con las directrices sobre actividad física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 10(40), pp.609-619.

Holt, N., Sehn, Z.L., Spence, J.C., Newton, A.S., & Ball, G.D.C. (2011). Physical education and sport programs at an inner city school: exploring possibilities for positive youth development. Physical Education and Sport Pedagogy, 1, pp.1-17.

Jiménez-Martín, P.J., & Durán, L.J. (2005). Actividad física y deporte en jóvenes en riesgo: educación en valores. Apunts, Educación Física y Deportes, 80, pp.13-19.

Mollá, M. (2007). La influencia de las actividades Extraescolares en los Hábitos deportivos de los Escolares. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 7(27), pp.241-252.

Moreno, J.A., & Hellín, M.G. (2007). El interés del alumnado de Educación Secundaria Obligatoria hacia la Educación Física. Revista electrónica de Investigación Educativa, 9(2).

Newton, M., Fry, M., Watson, D., Gano-Overway, L., Kim, M., Magyar, M., & Guivernau, M. (2007). Psychometric properties of the Caring Climate Scale in a physical activity setting. Revista de Psicología del Deporte, 16(1), pp.67-84.

Pardo, R. (2008). La transmisión de valores a jóvenes socialmente desfavorecidos a través de la actividad física y el deporte. Estudio múltiple de casos: Getafe, L´aquila y Los Ángeles. Tesis doctoral europea no publicada, Universidad Politécnica de Madrid, España.

Pascual, C., Escartí, A., Llopis, R., & Gutiérrez, M. (2011). La percepción del profesorado de educación física sobre los efectos del programa de responsabilidad personal y social (PRPS) en los estudiantes. Ágora para la educación física y el deporte, 13(3), pp.341-361.

Pedrero, M.C. (2007). Análisis de la Educación Física en la Región de Murcia desde la Perspectiva Psicosocial del alumno. Tesis doctoral no publicada. Universidad de Murcia.

Riddoch, C.J., Mattocks, C., Deere, K., Saunders, J., Kirkby, J., Tilling, K., Leary, S.D., Blair, S.N., & Ness, A.R. (2007). Objective measurement of levels and patterns of physical activity. Arch Dis Child, 92(11), pp.963-969. https://doi.org/10.1136/adc.2006.112136

Roman, B., Serra-Majem, L., Ribas-Barba, L., Pérez-Rodrigo, C., & Aranceta, J. (2006). Activitat física en la població infantil i juvenil espanyola en el temps de lleure. Estudi enKid (1998-2000). Apunts. Medicina de l'esport, 151, pp.86-94.

Roman, B., Serra-Majem, L., Ribas-Barba, L., Pérez-Rodrigo, C., & Aranceta, J. (2008). How many children and adolescents in Spain comply with the recommendations on physical activity? The Journal of Sport medicine and physical fitness, 48(3), pp.380-387.

Serra, L., Aranceta, J., & Rodríguez-Santos, F. (2003). Crecimiento y desarrollo. Estudio enKid. Krece Plus. Volumen 4. Barcelona: Masson.

Serra, P., & Soler, S. (2012). Evolución de la presencia de mujeres en los estudios de Ciencias de la Actividad Física y Deporte en el INEF de Cataluña: datos para la reflexión. Paper presented at XII Congreso AEISAD, Asociación Española de Investigación Social Aplicada al Deporte. San Sebastián. España 25-27 de octubre.

Tessier, D., Sarrazin, P., & Ntoumanis, N. (2010). The effect of an intervention to improve newly qualified teachers' interpersonal style, students motivation and psychological need satisfaction in sport-base physical education. Contemp Educ Psychol, 35(4), pp.242-253. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2010.05.005

Trost, S.G., Pate, R.R., Sallis, J. F., Freedson, P.S., Taylor, W.C., Dowda, M., & Sirard, J. (2002). Age and gender differences in objectively measured physical activity in youth. Med Sci Sport Exer, 34, pp.350-355. https://doi.org/10.1097/00005768-200202000-00025

Wright, P., Dyson, B., & Moten, T. (2012). Exploring the individualized experiences of participants in a responsibility-based youth program. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 14(2), pp.248-263.




DOI: https://doi.org/10.4100/jhse.2014.91.11





Copyright (c) 2014 Journal of Human Sport and Exercise

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.