Assessment of the basic psychological needs in physical education according to age, gender and educational stage

Authors

  • Rubén Navarro-Patón University of Santiago de Compostela, Spain
  • Joaquín Lago-Ballesteros University of Santiago de Compostela, Spain
  • Víctor Arufe Giráldez University of A Coruña, Spain https://orcid.org/0000-0002-6440-048X
  • Silvia Basanta-Camiño University of Santiago de Compostela, Spain

DOI:

https://doi.org/10.14198/jhse.2018.133.20

Keywords:

Autonomy, Perceived competence, Relationship with others, Physical education, Schoolchildren

Abstract

The aim of this study was to determine what happens to the basic psychological needs during elementary school, analysing these according to age, gender and educational stage. A total of 743 students from Primary (n = 311) and Secondary (n = 432), 333 children and 410 girls participated; Mage = 12.99, SD = 2.07. Statistically significant differences were found in the age factor in autonomy (p = .043), perceived competence (p <.001) and relation with others (p <.001). Results show a decrease in the AUT COMP and the RELAT in the passage from primary to secondary, as these variables are higher in boys than in girls. Based on these results, a reflection on the teaching practice and methodology used in these stages of PE should be made, because children have different needs and perceptions of being competent, of being autonomous and of relating to the in PE classes. Therefore, we must consider the approach of activities that do not promote excess competition, providing activities with different difficulties and different opportunities to choose the activities to be carried out, aimed at the development of these three basic psychological needs of students so that the perception of autonomy, competence and relationship, are increased.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abós, A., Sevil, J., Sanz, M., & García, L. (2015). Variables motivacionales influyentes en una Unidad Didáctica de rugby: claves para la mejora de la intervención docente. Sportis Scientific Technical Journal, 1 (2), 110-128. https://doi.org/10.17979/sportis.2015.1.2.1406

Álvarez, M. S., Balaguer, I., Castillo, I., & Duda, J. L. (2009). Coach autonomy support and quality of sport engagement in young soccer players. The Spanish Journal of Psychology, 12(1), 138-148. https://doi.org/10.1017/S1138741600001554

Amado, D., Del Villar, F., Leo, F. M., Sánchez-Oliva, D., Sánchez- Miguel, P. A. & García-Calvo, T. (2014). Effect of a Multi-Dimensional Intervention Programme on the Motivation of Physical Education Students. Plos One, 9 (1), e85275. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0085275

Ato, M., López, J.J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los dise-os de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29 (3), 1038-1059. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511

Barreal-López, P., Navarro-Patón, R., & Basanta-Camiño, S. (2015). ¿Disfrutan los escolares de Educación Primaria en las clases de Educación Física? Un estudio descriptivo. Trances, 7 (4), 613-625. Retrieved from http://www.trances.es/papers/TCS%2007_4_7.pdf

Castaño-López, M. E., R. Navarro-Patón, & S. Basanta-Camiño. (2016). Estudio de la satisfacción de las necesidades psicológicas básicas de los escolares de primaria respecto a la educación física. EmásF. Revista digital de Educación Física, 39(7), 102-110. Retrieved from http://emasf.webcindario.com/Tienen_satisfechas_las%20necesidades_psicologicas_basicas_los_alumnos_de_EF.pdf

Cuevas, R., Contreras, O., Fernández, J.G. & González-Martí, I. (2014). Influencia de la motivación y el autoconcepto físico sobre la intención de ser físicamente activo. Revista Mexicana de Psicología, 31(1), 17-24. Retrieved from http://www.redalyc.org/pdf/2430/243033030003.pdf

Deci, E. & Ryan, R. (2017). Self-determination theory. Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness. New York: The Guilford Press.

Engh, F. (2002). Why Johnny hates sports. New Hyde Park, NY: Square One Publishers.

García-Calvo, T., Sánchez, P. A., Leo, F. M., Sánchez, D., & Amado, D. (2011). Incidencia de la Teoría de Autodeterminación sobre la persistencia deportiva. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 25(7), 266-276. https://doi.org/10.5232/ricyde2011.02502

Gómez-Rijo, A., Hernández-Moreno, J., Martínez-Herráez, I., & Gámez-Medina, S. (2014). Necesidades Psicológicas Básicas en educación física según el género y el ciclo educativo del estudiante durante la escolaridad obligatoria. Revista de Investigación Educativa, 32 (1), 159-167. http://dx.doi.org/10.6018/rie.32.1.172311

González-Cutre, D., Sicilia, A., & Águila, C. (2011). Interplay of different contextual motivations and their implications for exercise motivation. Journal of Sport and Medicine, 10, 274- 282. Retrieved from http://www.jssm.org/vol10/n2/5/v10n2-5pdf.pdf

Granero-Gallegos, A. & Baena-Extremera, A. (2014). Predicción de la motivación autodeterminada según las orientaciones de meta y el clima motivacional en Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 25, 23-27. Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34469/18606

Hagger, M. (2014). An integrated multi-theory model to explain the processes of motivational transfer across contexts (doctoral thesis). University of Jyväskylä.

Lonsdale, C., Hodge, K., & Rose, E. A. (2008). The behavioral regulation in sport questionnaire (BRSQ): instrument development and initial validity evidence. Journal of Sport and Exercise Psychology, 30(3), 323-355. https://doi.org/10.1123/jsep.30.3.323

Menéndez, J.I. & Fernández-Río, J. (2018). Versión española de la escala de necesidades psicológicas básicas en educación física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 18 (69), 119-133. Retrieved from http://cdeporte.rediris.es/revista/revista69/artversion882.pdf

Moreno, J.A. & Martínez, A. (2006). Importancia de la teoría de la autodeterminación en la práctica físico-deportiva: fundamentos e implicaciones prácticas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 6 (2), 40-54. Retrieved from http://www.um.es/univefd/TAD.pdf

Moreno, J. A., González-Cutre, D., Chillón, M., & Parra, N. (2008). Adaptación a la educación física de la Escala de las Necesidades Psicológicas Básicas en el Ejercicio. Revista Mexicana de Psicología, 25, 295-303.Retrieved from http://www.redalyc.org/pdf/2430/243016308009.pdf

Moreno, J. A., Marzo, J. C., Martínez-Galindo, C., & Conte, L. (2011). Validación de la Escala de "Satisfacción de las Necesidades Psicológicas Básicas" y del Cuestionario de la "Regulación Conductual en el Deporte" al contexto español. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 7(26), 355-369. https://doi.org/10.5232/ricyde2011.02602

Moreno-Murcia, J.A., Zomeño, T., Marín, L.M., Ruiz, L.M., & Cervelló, E. (2013). Percepción de la utilidad e importancia de la educación física según la motivación generada por el docente. Revista de Educación, 362, 380-401.

Moscoso, D., Martín, M., Pedrajas, N. & Sánchez, R. (2013). Sedentarismo activo. Ocio, actividad física y estilos de vida de la juventud española. Archivos de Medicina del Deporte, 158(1), 341-347. Retrieved from http://archivosdemedicinadeldeporte.com/articulos/upload/or01_158.pdf

Navarro, R., Arufe, V., & Basanta, S. (2015). Estudio descriptivo sobre la enseñanza de los primeros auxilios por el profesorado de Educación Física en centros de Educación Primaria. Sportis Scientific Technical Journal, 1 (1), 35-52. Retrieved from http://revistas.udc.es/index.php/SPORTIS/article/view/1400/809

Navarro, R., Rodríguez, J.E. & Eirin, R. (2016). Análisis de la satisfacción de las necesidades psicológicas básicas, motivación y disfrute en Educación Física en Primaria. Sportis Scientific Technical Journal, 3 (2), 439-455.: http://dx.doi.org/10.17979/sportis.2016.2.3.1758

O'Neill, J. R., Pate, R. R. & Liese, A. D. (2011). Descriptive epidemiology of dance participation in adolescents. Research Quarterly for Exercise and Sport, 82(3), 373-380. https://doi.org/10.1080/02701367.2011.10599769

Pires, A., Cid, L., Borrego, C., Alves, J., & Silva, C. (2010). Validação preliminar de um questionário para avaliar as necessidades psicológicas básicas em Educação Física. Motricidade, 6 (1), 33-51. https://doi.org/10.6063/motricidade.6(1).157

Pulido, J.J., Sanchez-Oliva, D., Gonzalez-Ponce, I., Amado, D. & Chamoro, l. (2016). Adaptación al fútbol de la escala de necesidades psicológicas básicas en el ejercicio. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte. Vol. 11(2), 177-184. Retrieved from http://www.webs.ulpgc.es/riped/docs/20160201.pdf

Sánchez, J. M., & Núñez, J. L. (2007). Análisis preliminar de las propiedades psicométricas de la versión española de la Escala de Necesidades Psicológicas Básicas en el Ejercicio Físico. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 2(2), 83-92. Retrieved from https://acceda.ulpgc.es/bitstream/10553/7790/1/0537108_20072_0005.pdf

Sánchez-Oliva, D., Leo, F.M., Amado, D., Cuevas, R. & García-Calvo, T. (2013). Desarrollo y validación del cuestionario de apoyo a las necesidades psicológicas básicas en Educación Física. Motricidad: European Journal of Human Movement, 30, pp. 53-71. Retrieved from http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4775539

Soini, M., Liukkonen, J., Jaakkola, T., Leskinen, E., & Rantanen, P. (2007). Motivaatioilmasto ja viihtyminen koululiikunnassa. Liikunta ja Tiede, 44, 45-51. Retrieved from http://groups.jyu.fi/sporticus/lahteet/LAHDE_14.pdf

Standage, M., Duda J., & Ntoumanis, N. (2005). A test of self-determination theory in school physical education. British Journal of Educational Psychology, 75, 411-433. https://doi.org/10.1348/000709904X22359

Taylor, I., Ntoumanis, N., Standage, M., & Spray, C. (2010). Motivational predictors of physical education students' effort, exercise intentions, and leisure-time physical activity: A multilevel linear growth. Human Kinetics, 32 (1), 99-120. https://doi.org/10.1123/jsep.32.1.99

Vallerand, R. & Lalande, D. (2011). The MPIC Model: The perspective of the hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation. Psychological Inquiry, 22, 45-51. http://dx.doi.org/10.1080/1047840X.2011.545366

Vlachopoulos, S. P., & Michailidou, S. (2006). Development and initial validation of a measure of autonomy, competence, and relatedness in exercise: The Basic Psychological Needs in Exercise Scale. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 10, 179-201. https://doi.org/10.1207/s15327841mpee1003_4

Vlachopoulos, S. P., Katartzi, E. S., & Kontou, M. G. (2011). The Basic Psychological Needs in Physical Education Scale. Journal of Teaching in Physical Education, 30, 263-280. http://dx.doi.org/10.1080/1091367X.2013.872106

Vlachopoulos, S. P., Ntoumanis, N., & Smith, A. L. (2010). The basic psychological needs in exercise scale: Translation and evidence for cross‐cultural validity. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 8(4), 394-412. https://doi.org/10.1080/1612197X.2010.9671960

Wilson, P. M., Rogers, W. T., Rodgers, W. M., y Wild, T. C. (2006). The psychological need satisfaction in exercise scale. Journal of Sport and Exercise Psychology, 28(3), 231-251. https://doi.org/10.1123/jsep.28.3.231

Statistics

Statistics RUA

Published

2018-09-18

How to Cite

Navarro-Patón, R., Lago-Ballesteros, J., Arufe Giráldez, V., & Basanta-Camiño, S. (2018). Assessment of the basic psychological needs in physical education according to age, gender and educational stage. Journal of Human Sport and Exercise, 13(3), 710–719. https://doi.org/10.14198/jhse.2018.133.20

Issue

Section

Physical Education / Children & Exercise