Relation between motivation and enjoyment in physical education classes in children from 10 to 12 years old
Abstract
Keywords
References
Aranceta, J. (2008). Obesidad infantil: nuevos hábitos alimentarios y nuevos riesgos para la salud. In C. Díaz and C. Gómez (coords.), Alimentación, consumo y salud (pp. 216-246). Barcelona: Obra Social Fundación La Caixa: Colección Estudios Sociales, nº 24.
Baena-Extremera, A., Granero-Gallegos, A., Sánchez-Fuentes, J.A. & Martínez-Molina, M. (2014). Modelo predictivo de la importancia y utilidad de la Educación Física. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14 (2), 121-130. Recovered from http://revistas.um.es/cpd/article/view/199581/162451
Barreal-López, P., Navarro-Patón, R., & Basanta-Camiño, S. (2015). ¿Disfrutan los escolares de Educación Primaria en las clases de Educación Física? Un estudio descriptivo. Trances. Revista de Transmisión del Conocimiento Educativo y de la Salud, 7 (4), 613-625. Recovered from http://www.trances.es/papers/TCS%2007_4_7.pdf
Capdevila, L., Niñerola, J., & Pintanel, M. (2004). Motivación y actividad física: el autoinforme de motivos para la práctica de ejercicio físico (AMPEF). Revista de Psicología del Deporte, 13 (1), 55-74. Recovered from http://www.rpd-online.com/article/view/261/capdevila%20131
Carrol, B. & Loumidis, J. (2001). Children's perceived competence and enjoyment in physical education and physical activity outside school. European Physical Education Review, 7, 24-43. https://doi.org/10.1177/1356336X010071005
Castaño-López, M.E., Navarro-Patón, R. y Basanta-Camiño, S. (2015). ¿Qué tipo de motivación predomina en los escolares de educación primaria hacia la Educación Física? Un estudio descriptivo. EmásF, Revista digital de Educación Física, 35, 152-160. Recovered from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5391133
Cecchini, J.A., Fernández-Losa, J.L., González, C., Fernández-Río, J. & Méndez-Giménez, A. (2012). La caída de la motivación autodeterminada en jóvenes escolares. Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 1 (1), 25-31. Recovered from http://revistas.um.es/sportk/article/view/185531/153601
Cuevas, R., Contreras, O., Fernández, J.G. & González-Martí, I. (2014). Influencia de la motivación y el autoconcepto físico sobre la intención de ser físicamente activo. Revista Mexicana de Psicología, 31 (1), 17-24. Recovered from http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243033030003
Deci, E.L., & Ryan, R.M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum. https://doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7
Derry, J.A. (2002). Single-sex and coeducation physical education: perspective of adolescent girls and female physical education teachers (research). Melpomene Journal, 22, 17-28. Recovered from https://www.highbeam.com/doc/1G1-94771954.html
Ednie, A., & Stibor, M. (2017). Influence and interpretation of intrinsic and extrinsic exercise motives. Journal of Human Sport and Exercise, 12(2), 414-425. https://doi.org/10.14198/jhse.2017.122.18
Ferrer-Caja, E., & Weiss. M.R. (2000). Predictors of intrinsic motivation among adolescent students in physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 71, 267-279. https://doi.org/10.1080/02701367.2000.10608907
Fidan, N. (1996). Okulda öğrenme ve öğretme. [Learning and teaching in school] (3rd ed.). Ankara: Alkım Publisher.
García-Calvo, T., Sánchez, P.A., Leo, F.M., Sánchez, D. & Amado, D. (2011). Incidencia de la Teoría de Autodeterminación sobre la persistencia deportiva. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 25 (7), 266-276. Recovered from http://selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/2011_Garcia-Calvoetal_RICYDE.pdf
García-Calvo, T., Sánchez, P.A., Leo, F.M., Sánchez, D. & Amado, D. (2012). Análisis del grado de diversión e intención de persistencia en jóvenes deportistas desde la perspectiva de la teoría de la autodeterminación. Revista de Psicología del Deporte, 21 (1), 7-13. Recovered from http://www.rpd-online.com/article/view/895/819
Garita, E. (2006). Motivos de participación y satisfacción en la actividad física, el ejercicio físico y el deporte. M H Salud, Revista en Ciencias del Movimiento Humano y Salud, 3 (1), 1-16. Recovered from http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=237017528002
Gómez-López, M., Baena-Extremera, A., Granero-Gallegos, A., Castañón-Rubio, I., & Abraldes, J.A. (2015). Self-Determined, Goal Orientations and Motivational Climate in Physical Education. Collegium Antropologicum, 39 (1), 33-41. Recovered from https://pdfs.semanticscholar.org/3e7a/11a0e3935259544fe09c3410c9936538f7f2.pdf
Gómez-Mármol, A. (2013). Relación entre la autopercepción de la imagen corporal y las clases de Educación Física, según su nivel de intensidad y diversión, en alumnos de Educación Secundaria. Motricidad. European Journal of Human Movement, 31, 99-109. Recovered from https://recyt.fecyt.es/index.php/ejhm/article/view/56406
Granero-Gallegos, A., Baena-Extremera, A., Sánchez-Fuentes, J.A. & Martínez-Molina, M. (2014). Perfiles motivacionales de apoyo a la autonomía, autodeterminación, satisfacción, importancia de la educación física e intención de práctica física en tiempo libre. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14 (2), 59-70. Recovered from http://revistas.um.es/cpd/article/view/199501/162401
Gråstén, A., Jaakkola, T. Liukkonen, J. Watt, A. & Yli-Piipari S. (2012). Prediction of enjoyment in school physical education. Journal of Sports Science and Medicine, 11, 260-269. Recovered from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3737880/pdf/jssm-11-260.pdf
Gultekin, H. & Acar, E. (2014). The intrinsic and extrinsic factors For teacher motivation. Revista de cercetare si interventie sociala, vol. 47, 291-306. Recovered from https://www.rcis.ro/images/documente/rcis47_19.pdf
Hashim, H., Grove, J.R. & Whipp, P. (2008). Validating the youth sport enjoyment construct in high school physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 79, 183-195. https://doi.org/10.1080/02701367.2008.10599482
Leo, F. M., García-Fernán- dez, J. M., Sánchez-Oliva, D., Pulido, J. J., & García-Calvo, T. M. (2016). Validation of the Motivation in Physical Education Questionnaire in Primary Education (CMEF-EP). Universitas Psychologica, 15(1), 315-326.
Méndez-Giménez, A., Cecchini, J.A., Fernández-Río, J. & González, C. (2012). Autodeterminación y metas sociales: Un modelo estructural para comprender la intención de práctica, el esfuerzo y el aburrimiento en educación física. Aula Abierta, 40, 51-62. Recovered from http://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/4130/01720123015475.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad & Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición. (2013). Estudio Aladino. http://www.naos.aesan.msssi.gob.es/naos/investigacion/aladino/
Molt, R.W., Dishman, R.K., Saunders, R., Dowda, M., Felton, G. & Pate, R.R. (2001). Measuring enjoyment of physical activity in adolescent girls. American Journal of Preventive Medicine, 21, 110-117. https://doi.org/10.1016/S0749-3797(01)00326-9
Moreno, J.A., Cervelló, E., Marcos, P.J. & Martín, E.E. (2010). Importancia de la valoración del comportamiento autónomo del practicante para el disfrute en programas de ejercicio físico acuático. Cuadernos de Psicología del Deporte, 10 (1), 57-70. Recovered from http://revistas.um.es/cpd/article/view/110291/104931
Moreno, J.A., González-Cutre, D., Martínez, C., Alonso, N. & López, M. (2008). Propiedades psicométricas de la Physical Activity Enjoyment Scale (PACES) en el contexto español. Estudios de Psicología, 29 (2), 173-180. Recovered from http://www.um.es/univefd/propaces.pdf https://doi.org/10.1174/021093908784485093
Moreno, J. A., Hernández, A. & González-Cutre, D. (2009). Complementando la teoría de la autodeterminación con las metas sociales: Un estudio sobre la diversión en educación física. Revista Mexicana de Psicología, 26 (2), 213-222. Recovered from http://www.redalyc.org/html/2430/243016315008/
Moreno, J.A., Marcos, P. & Martínez-Galindo C. (2008). Motivations and reasons for exercising in water: Gender and age differences in a sample of Spanish exercisers. International Journal of Aquatic Research and Education, 2, 237-246. Recovered from http://www.um.es/univefd/motacua.pdf
Moreno, J.A., & Martínez, A. (2006). Importancia de la Teoría de la Autodeterminación en la práctica físico-deportiva: Fundamentos e implicaciones prácticas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 6 (2), 39-54. Recovered from http://www.um.es/univefd/TAD.pdf
Moreno, J.A., Martínez, C., Moreno, V., Marcos, P., Conte, L. & Moreno, R. (2012). Motivación, creencias de habilidad e intención de ser físicamente activo al finalizar la Educación obligatoria. Revista Mexicana de Psicología, 29 (2), 175-183. Recovered from http://www.redalyc.org/pdf/2430/243030190008.pdf
Moreno, J.A., Zomeño, T., Marín, L.M., Cervelló, E. & Ruiz, L.M. (2009). Variables motivacionales relacionadas con la práctica deportiva extraescolar en estudiantes adolescentes de educación física. Apunts. Educación Física y Deporte, 95, 38-43. Recovered from http://www.revista-apunts.com/es/hemeroteca?article=1295
Navarro-Patón, R., Basanta-Camiño, S., & Abelairas-Gómez, C. (2017). Los juegos cooperativos: incidencia en la motivación, necesidades psicológicas básicas y disfrute en Educación Primaria. En Sportis Scientific Technical Journal, 11(3), 589-604. Recuperado de: http://revistas.udc.es/index.php/SPORTIS/article/view/sportis.2017.3.3.2088/%20pdf
Navarro, R., Rodríguez, J.E. & Eirin, R. (2016). Análisis de la satisfacción de las necesidades psicológicas básicas, motivación y disfrute en Educación Física en Primaria. Sportis Scientific Technical Journal, 3 (2), 439-455. https://doi.org/10.17979/sportis.2016.2.3.1758
OMS. (2004). Estrategia mundial sobre régimen alimentario, actividad física y salud, Resolución WHA55.23. http://www.who.int/dietphysicalactivity/strategy/eb11344/strategy_spanish_web.pdf
OMS. (2010). Informe sobre la situación mundial de las enfermedades no transmisibles 2010, resumen de orientación. http://www.who.int/nmh/publications/ncd_report_summary_es.pdf
Pettifor, B. (1999). Physical education methods for classroom teachers (4th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
Pulido, J. J., Sanchez-Oliva, D., Amado, D., Gonzalez-Ponce, I. & Sanchez-Miguel, P. (2014). Influence of motivational processes on enjoyment, boredom and intention to persist in young sportspersons. South african journal for research in sport, physical education and recreation, 36 (3), 135-149.
Rus, C.M., Radu, L.E. & Vanvu, G.I. (2016). Motivation for participating to sports competitions in school. Revista de cercetare si interventie sociala, vol. 52, 195-203
Ryan, R.M., & Deci, E.L. (2000). "Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being". American Psychological Association, 55 (1), 68-78. https://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
Sánchez-Oliva, D., Viladrich, C., Amado, D. González-Ponce, I. & García-Calvo, T (2014). Predicción de los componentes positivos en educación física: Una perspectiva desde la Teoría de la Autodeterminación. Revista de Psicodidáctica, 19 (2), 387-406. Recovered from http://dehesa.unex.es/bitstream/handle/10662/4700/RevPsicodidact_7911.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Trigo-Oroza, C., Navarro-Patón, R., y Rodríguez-Fernández, J.E. (2016). Didáctica de la educación física y actividades en el medio natural. Efecto sobre la motivación, necesidades psicológicas básicas y disfrute en alumnado de primaria. Trances. Revista de Transmisión del Conocimiento Educativo y de la Salud, 8(6), 487-512. Recovered from http://www.trances.es/papers/TCS%2008_6_6.pdf
Vallerand, R.J. (1997). Toward a hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation. In M. Zanna (Ed.), Advances in experimental social psychology (pp. 271-360). New York: Academic Press.
Vallerand, R.J. & Rousseau, F.L. (2001). Intrinsic and extrinsic motivation in sport and exercise: A review using the hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation. In R.N. Singer, H.A.; Hausenblas & C.M. Janelle (Eds.), Handbook of sport psychology (2nd ed.) (389-416). New York, NY: John Wiley.
Wallhead, T.L., & Buckworth, J. (2004). The role of physical education in the promotion of youth physical activity. Quest, 56, 285-301. https://doi.org/10.1080/00336297.2004.10491827
DOI: https://doi.org/10.14198/jhse.2019.143.04
Copyright (c) 2019 Journal of Human Sport and Exercise

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.