Eco–motricity: An epistemic turn to re–thinking physical education in Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14198/jhse.2021.161.09

Keywords:

Eco-motricity, Physical education, Environmental crisis, Environmental education

Abstract


The main purpose of this paper is to stress the epistemic and ontological proposal of the physical education. Subsequently, and using a critical reflection approach in the context of climate change and environmental crisis, the Eco-motricity proposal is presented, which represent an epistemic turn into the discipline and, in consequence, a didactic which consider the construction of a new ethic and relationships among individuals. Finally, challenges, new pathways and questions in the physical education research and the practices in the school are proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arendt, H. (2000). La condición humana. Barcelona: Paidos.

Boff, L. (2000). La dignidad de la tierra: ecología, mundialización, espiritualidad. La emergencia de un nuevo paradigma. (1ª ed.). Madrid: Trotta.

Boff, L. (2005). Ecología: grito de terra, grito dos pobres. Rio de janeiro: ed. Sextante.

Boff, L, Valderrey, J. (2017). Una ética de la madre tierra. Cómo cuidar la casa común. Madrid: Trotta.

Cardenal, H. (1989). Cántico cósmico. Managua: nueva Nicaragua.

Castoriadis, C. (1997). Imaginar lo imposible. Buenos Aires: Eudeba.

Comisión curricular, UACH. (2008). Modelo educacional y enfoque curricular de la universidad austral de chile. Valdivia: Ediciones UACH.

Dussel, E, et al. (2003). Alguns principios para uma ética ecológica material de libertaçâo. En por um mundo diferente. Alternativas para el marcado global. Petropolis: Editora Vozes.

Dussel, E, et al. (2015). Filosofías del sur. Descolonización y transmodernidad. Madrid: Akal.

Estermann, J. (2008). Si el sur fuera el norte. Chakanas interculturales entre andes y occidente. Quinto: Abya Yala.

Francisco, Papa (2015). Laudato si. Carta encíclica. Retrieved at 18.03.18 from http://w2.vatican.va/content/francesco/es/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html

Freire, P.; Faúndez, A. (2012). Por una pedagogía de la pregunta. Barcelona: siglo XXI.

Freman, W. (2007). Dinámicas no lineales e intecionalidad. El rol de las teorias cerebrales en las ciencias de la mente. En Ibañez, A. y Cosmelli, D. (edit.), Nuevos enfoques de la cognición. Redescubriendo la dinámica de la acción, la intención y la subjetividad. Santiago de chile. Ediciones UDP. 27-53.

Gobierno de Chile (2017). Plan de Acción Nacional de Cambio Climático 2017-2022. Santiago: Gobierno de Chile.

Gruppe, o. (1976). Teoría pedagógica de le educación física. Buenos aires: Stadium.

Hill, A., & Brown, M. (2014). Intersections between place, sustainability and transformative outdoor experiences. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 14(3), 217–232. https://doi.org/10.1080/14729679.2014.918843

Hein, r. (1997). Materiale erfahrung und umwelterzihung. En Balz, e. y Neumann, P. (edit.). Wie pädagogisch soll der schulsport sein. Schorndorft: Hoffmann Verlag.

Henry, M. (2001). Encarnación. Una filosofía de la carne. Salamanca: Ediciones Sígueme.

Illich, I. (2006). Obras reunidas. Volumen ii. Ciudad de mexico: Fondo de cultura económica.

Jonas, H. (2015). El principio de responsabilidad. Ensayo de una ética para la civilización tecnológica. Barcelona: Herder. https://doi.org/10.2307/j.ctvt9k2sz.3

Lakatos, I. (1983). Metodología de los programas científicos. Madrid: Alianza Editorial.

Locke, J. (1963). Some thoughts concerning education. London: Sage.

Lovelock, J. Y otros (1993). Gaia implicaciones de una nueva biología. Barcelona: Kairos, 3ª edición.

Luhrs, O. (2018). Leave no trace urban program. Libro Handbook of research on education for participative citizenship and global prosperity. Editores Pineda-alfonso, J., Alba-Fernández, N. y Navarro-Medina, E. (Universidad de Sevilla, España). 2018.

Maniates, M. (2017). Más allá de lo puramente académico. Educación superior para un mundo en postcrecimiento. En Worldwacht Institut (editores). Educación ecosocial. Cómo educar frente a la crisis ecológica. Madrid: icaria editorial.

Noë, A. (2004). Action in perception. Massachusetts: Mit Press.

Maturana, H. y Varela, F. (1986). El árbol del conocimiento. Santiago: Ediciones Universitarias.

Maturana, H. y Davila, X. (2015). El árbol del vivir. Santiago de Chile. Mvp Editores.

Merleau-Ponty, M. (2000). Fenomenología de la percepción. Barcelona: Península.

Ministerio del Medio Ambiente de Chile (2017). Informe Final Encuesta Nacional de Medio Ambiente y Cambio Climático. Santiago: Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Chile.

Ministerio del Medio Ambiente de Chile (2017). Manual del Sistema Nacional de Certificación Ambiental de Establecimientos Educacionales. Santiago: Ministerio del Medio Ambiente.

Quay, J. (2015). Understanding life in school: From the academic classroom to outdoor education. New York, NY : Palgrave Macmillan.

Quay, J. (2016). Outdoor education and school curriculum distinctiveness: More than content, more than process. Journal of Outdoor and Environmental Education, 19(2), 42–50. https://doi.org/10.1007/bf03400993

Ruiz de la Rosa, C. (2003). ¿Qué es la terapia gestalt? En b. Bassán (comp). Terapia gestalt: recopilación de artículos y demás (pp.12-18).

Sapiains, R. (2010). El dilema del castor. Santiago: Andros.

Sapiains A. R., Ugarte Caviedes, A. M. y Aldunce, P. (2017). Los significados de la participación para el cambio climático en Chile. Ambiente y Desarrollo, 21(41), 43-60. https://doi.org/10.11144/javeriana.ayd21-41.spcc

Sérgio, M. (1999). Um corte epistemológico: da educacao física á motricidade humana. Lisboa: Instituto Piaget.

Sérgio, O.; Toro, S. (2005) Hacia un paradigma de la motricidad humana. Consentido. Colección en-acción. Ed. De la Universidad del Cauca. Popayan.

Thompson, E. (2007). Mind in life. Biology, phenomenology and sciences of mind. Cambridge: Harvard University Press.

Toro, S. (2008). Memoria y evolución, pilares de una educación consciente desde la motricidad humana. Revista profissao docente vol. 7 n° 16.

Toro, S. (2009). Ecos de vida y motricidad desde la experiencia austral. Belem do pará: editorial UEB.

Toro, S. y Luhrs, O. (2012). La universidad austral de chile entre el accionar y el reaccionar: una mirada desde la ecomotricidad, en Leme, P. Et al (coord.) Visiones y experiencias ibero-americanas de sustentabilidad en las universidades. Sao paulo: agencia española de cooperación internacional para el desarrollo.

Toro, S. y Valenzuela, P. (2012). De la acción a la enacción. Más allá del movimiento y de la educación física. Estudios pedagógicos. Especial nº 1: p.211-230. https://doi.org/10.4067/s0718-07052012000400012

Toro, S. (2017a). Ecomotricidad y buen vivir: aproximaciones desde el abya yala. En anales del VII Coloquio de investigación cualitativa en motricidad humana: ecomotricidad y buen vivir. San carlos spqmh: 602-613.

Toro, S. (2017b). Motricidad, en-acción y fenomenología: la articulación conceptual de la existencia. Motricidades, v1,n1: 78-90. https://doi.org/10.29181/2594-6463.2017.v1.n1.p78-90

Trigo, S. y Pelaez, H. (2007). Aportes de la motricidad humana a la educación física. In motricidad y persona (1º ed., vol. 1, pp. 9-45). Santiago de chile: Universidad Central.

Trigo, E. (2007). Motricidad, creatividad y ludísmo. Colección en-acción. Ed. De la universidad del Cauca. Popayan.

Trigo, E.; Sérgio, M.; Genú, M.; Toro, S. (2012). Motricidad humana: una mirada retrospectiva. Colombia: Léeme.

Varela, F. (1994). El círculo creativo. Esbozo histórico-natural de la reflexividad. En Watzlawick, P. La realidad inventada. ¿Cómo sabemos lo que creemos saber?. Barcelona: Gedisa.

Varela, F. (2003). La habilidad ética. Madrid: Debate.

Varela, F. (2016). El fenómeno de la vida. Santiago de chile: JC Sáez. 3ª edición.

Wattchow, B. (2016). Socioecological educator. Australia: Springer.

Zubiri, X. (1986). Sobre el hombre. Madrid: Alianza.

Statistics

Statistics RUA

Published

2021-02-04

How to Cite

Pazos-Couto, J. M., Toro-Arevalo, S., Luhrs-Middleton, O., & Hidalgo-Kawada, F. (2021). Eco–motricity: An epistemic turn to re–thinking physical education in Chile. Journal of Human Sport and Exercise, 16(1), 97–111. https://doi.org/10.14198/jhse.2021.161.09

Issue

Section

Physical Education / Children & Exercise

Most read articles by the same author(s)