The importance of physical education and health to be a core subject: Arguments and postures concerning the curricular modifications in Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14198/jhse.2021.16.Proc4.51

Keywords:

Physical education, Curricular modification, Elective subjects, Chile

Abstract

This study is focused on the declarations made by different Chilean institutions regarding the modifications affecting the subject Physical Education and Health (PEH), which were approved by the National Education Council. Purpose: The main aim was to analyse the speech generated and gather data around the curricular modifications in the 3rd and 4th course of the middle education in 2020, specifically the choice of leaving the subject PEH as an elective subject. Design: A qualitative, pragma-dialectic approach was used, focusing on the point of view and main arguments of the institutions on the topic. Results: 23 declarations were reviewed, pertaining 6 to health institutions, 12 to educational institutions, 4 to sports institutions, and finally, 1 corresponding to the political ambit. In summary, a common point of view rejecting curricular modification was found in all the institutions analysed. The main arguments to reject leaving PEH as an elective subject are related to health concerns (such as sedentarism and obesity), cognitive development and neuroplasticity, recreation, national sports performance. Due to all these factors, the institutions consulted propose PEH to be a core subject. Apart from the issues presented, the PEH teacher's role as a pedagogue should be considered. Conclusion: This study establishes a theoretical foundation to support and highlight the need for PEH to be a core subject in basic, middle, and higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Academic Council of the Department of Physical Education, Sport, and Recreation [Consejo Académico del Departamento Educación Física, Deportes y Recreación] (2019). Comunicado electividad asignatura educación física y salud. Universidad de Atacama. Facultad de humanidades y educación. Departamento de Educación Física, Deportes y Recreación.

Arellano, J. P. (2001). La reforma educacional chilena. Revista de la CEPAL. Retrieved from: https://www.cepal.org/es/publicaciones/10719-la-reforma-educacional-chilena

Bernate, J. A., Fonseca, E. R., & Cruz, J. E. L. (2020). Sedentarismo y actividad física: Revisión bibliográfica de estrategias desde la educación física y aplicaciones prácticas para niños y adolescentes. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 12(67).

Castro, M., Muros, J. J., Cofre, C., Zurita, F., Chacón, R., & Espejo, T. (2018). Índices de sobrepeso y obesidad en escolares de Santiago (Chile). Journal of Sport and Health Research, 10(2), 251-6.

Chilean Olympic Committee [Comité Olímpico de Chile] (2019). Declaración Comité Olímpico de Chile educación física. Retrieved from: https://coch.cl/declaracion-publica-sobre-el-ramo-de-educacion-fisica-en-iii-y-iv-medio/

Chilean Paediatric Society [Directorio Sociedad Chilena Pediatría] (2019). Declaración pública por cambio curricular en Educación Física e Historia. Sociedad Chilena Pediatría (SOCHIPE).

Chilean Senate [Senado de Chile] (2019). No hay consenso por efectos de cambio curricular que termina con obligatoriedad de Historia y Educación Física. Retrieved from: https://www.senado.cl/no-hay-consenso-por-efectos-de-cambio-curricular-que-termina-con/senado/2019-06-18/173146.html

CPEIO [Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas] (2017). Antecedentes para elaboración de orientaciones y bases técnicas. Ministerio educación. ISBN: 978-956-292-703-1

El Heraldo (2019) Declaración de la Escuela de Educación Física de la Universidad Católica del Maule, en torno a la modificación curricular de la disciplina educación física para los niveles finales de la enseñanza media. El Diario del Maule Sur.

Hernández-Silva, C., Pavez-Lizarraga, A., González-Donoso, A., & Tecpan-Flores, S. (2017). ¿Se sienten valorados los profesores en Chile? Educación y Educadores, 20(3), 434-447. https://doi.org/10.5294/edu.2017.20.3.6

Gutiérrez, S. (2003). El discurso argumentativo. Una propuesta de análisis. Escritos, Revista del Centro de Ciencias del Lenguaje, 27, 45-66.

Icaza, F. (2019). Historia ya no será obligatorio para Tercero y Cuarto Medio. Grupo Educar. Retrieved from: https://www.grupoeducar.cl/noticia/historia-ya-no-sera-obligatorio-para-tercero-y-cuarto-medio/

Martínez, M. A., Leiva, A. M., Petermann, F., Garrido, A., Díaz, X., Álvarez, C., ... & Celis, C. (2018). Factores asociados a sedentarismo en Chile: evidencia de la Encuesta Nacional de Salud 2009-2010. Revista Médica de Chile, 146(1), 22-31. https://doi.org/10.4067/s0034-98872018000100022

Méndez, F. (2015). Transdiscipline and research in health: science, society and decision making. Colombia Médica, 46(3), 128-134. https://doi.org/10.25100/cm.v46i3.2087

Milicic, N., Morales, J., Morel, M. J., Muñoz-García, A. L., Muñoz, G., Pardo, M., ... & Weinstein, J. (2020). Horizontes y propuestas para transformar el sistema. Ediciones Biblioteca del Congrego Nacional de Chile.

Minstry for Education [Ministerio de Educación] (2019). Plan de Estudios y Bases Curriculares Para 3º y 4º Medio 2010. Retrieved from: https://www.mineduc.cl/wpcontent/uploads/sites/19/2019/05/NUEVOPlandeEstudios3-4-medio.pdf

Monarca, H., Gorostiaga, J., & Gómez, F. (2019). Calidad de la educación: aportes de la investigación y la práctica. Dikinson, SL.

National Council for Education [Consejo Nacional de Educación] (2020). Estándares de aprendizaje. CNED. Retrieved from: https://www.cned.cl/estandares-de-aprendizaje

National Council for Education [Consejo Nacional de Educación] (2020). Marco y bases curriculares. CNED. Retrieved from: https://www.cned.cl/marco-curricular-y-bases-curriculares

National Curriculum [Currículum Nacional] (2009). Planes y programas educativos. Unidad de Currículum y Evaluación. Ministerio de Educación. Chile. Retrieved from: https://www.curriculumnacional.cl/portal/Documentos-Curriculares/Programas/

Pueyo, Á. P., Alcalá, D. H., Fernández, J. F., García, C. G., & Rodríguez, L. S. (2021). Más horas sí, pero¿ cómo implantarlas sin perder el enfoque pedagógico de la Educación Física?. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (39), 345-353.

Ramos, W. F. (2019). Argumentación, comunicación y falacias: una perspectiva pragma-dialéctica. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias: Góndola, Ens Aprend Cienc, 14(1), 162-164. https://doi.org/10.14483/23464712.14123

Restrepo, B. (2009). La investigación-acción educativa y la construcción de saber pedagógico. Educación y Educadores, 7, 45-55.

Rey, M. (2014). La Educación Cívica: de espectador a protagonista. Fundación Piensa.

Ruiz, C. (2018). Privatización de lo público en el sistema escolar: Chile y la agenda global de educación. LOM Ediciones.

Salguero, A. R. C. (2010). El deporte como elemento educativo indispensable en el área de Educación Física. EmásF: Revista Digital de Educación Física, (4), 23-36.

Santos, C. E. O. (2017). Desarrollo de habilidades blandas desde edades tempranas. Journal of Selection and Assessment, 21(3), 251-263.

Tapia, C. (2021) Educación Física Electiva: El Caso de Chile ¿está en crisis su legitimidad en el Currículum Escolar? Arquivos em Movimento, 1(1), 5-12.

UNESCO [United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization] (2015). Carta internacional de la educación física, la actividad física y el deporte. UNESCO.

Van Eemeren, F. H. (2012). Maniobras estratégicas en el discurso argumentativo. CSIC.

Van Eemeren, F. H. (2019). La teoría de la argumentación: Una perspectiva pragmadialéctica (Vol. 14). Palestra Editores.

Vicuña, A. M., & Marinkovich, J. (2008). Un análisis de la discusión acerca de temas controversiales en Enseñanza Media desde la pragma-dialéctica. Revista signos, 41(68), 439-457. https://doi.org/10.4067/S0718-09342008000300005

Statistics

Statistics RUA

Published

2021-11-11

How to Cite

Flández, J., Vargas, R., González, M., Aguilar, J., Arismendi, A., Gene-Morales, J., Juesas, Álvaro, & Colado, J. C. (2021). The importance of physical education and health to be a core subject: Arguments and postures concerning the curricular modifications in Chile. Journal of Human Sport and Exercise, 16(4proc), S2031-S2041. https://doi.org/10.14198/jhse.2021.16.Proc4.51

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>