Verbal interaction amongst students during physical education

Authors

  • Rayco Montesdeoca Hernández University of Las Palmas de Gran Canaria, Spain
  • Rosa María Marchena Gómez University of Las Palmas de Gran Canaria, Spain
  • Covadonga Mateos Padorno University of Las Palmas de Gran Canaria, Spain

DOI:

https://doi.org/10.14198/jhse.2019.143.07

Keywords:

Interaction between peers, Ethnographic observation, Physical education, Secondary education

Abstract

This following paper presents an ethnographical study in which verbal interactions during Physical Education between students of Secondary School are analysed. Research tools include observation of lessons with elaboration of narrative registers supplemented by audio recordings and the semi-structured interview. 343 students distributed into 11 class groups participated in the study for a total of 17 sessions. The results indicate that, during the observed lessons and in the light of the interactions analysed, instances of violence or friction between peers were isolated cases. On the other hand, there is a widespread presence of unpleasant situations of dissent, although they did not necessarily produce tension. There was a lot of mockery and periods of cohesion were scant. Insults and expletives were traded in nearly every conversation analysed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, G. y Ruíz, J.V. (2017). Aprendizaje cooperativo en Educación Física. Madrid: CCS.

Angrosino, M (2012). Etnografía y observación participante en investigación cualitativa. Ediciones Morata.

Barney, D. y Christenson, R. (2013). Using Humor in Physical Education. Strategies. A Journal for Physical and Sport Educators, 26(2), 19-22.

Barton, L. (2011). La investigación en la educación inclusiva y la difusión de la investigación sobre discapacidad. Revista Interunivesitaria de Formación del Profesorado, 70 (25,1), 63-76.

Booth, T., Simón, C.; Sandoval, M., Echeita, G. y Muñoz, Y. (2015). Guía para la Educación Inclusiva. Promoviendo el aprendizaje y la participación en las Escuelas: nueva edición revisada y ampliada. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13 (3), 5-19.

Castellá, J.M., Comelles, S, Cros, A y Vilá, M (2007). Entender(se) en clase. Las estrategias comunicativas de los docentes bien valorados. Barcelona: Graò.

Del Villar, F. (1994). La credibilidad de la investigación cualitativa en la enseñanza de la Educación Física. Apunts de Educación Física y Deporte, 37, 26-33.

Doyle, W. (1986). Classroom organization and management, en M.C. Wittrock (Ed.) Hansbook of Research on Teaching. New York: Macmillan, 392-431.

Fuentes, C. y Alcaide, ER. (2008). (Des)cortesia, agresividad y violencia verbal en la sociedad actual. Sevilla: Universidad Internacional de Andalucia.

Goicochea, MV (2014). Las interacciones verbales y las consignas de tareas en Educación Física. Tesis Doctoral: Universidad de La Rioja.

Hortigüela, D. y Pérez, A. (2015). Análisis del autoconcepto físico en las clases de Educación Física. Diferencias encontradas en función del género. International Journal of Developmental and Educational Psychology, nº1-Vol. 1. 567-578.

Hughes JN, Cavell TA y Willson V (2001). Further support for the developmental significance of thequality of the teacher-student relationship. Journal of School Psychology, 39, 289-301. https://doi.org/10.1016/S0022-4405(01)00074-7

Jiménez, T., Moreno, D., Murgui, S. Y Musitu, G. (2008). Factores psicosociales relacionados con el estatus social del alumnado en el aula: el rol de la reputación social, la amistad, la conducta violenta y la relación con el profesor. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8, 2, 227-236.

Marchena, R, Palomino, A, Ramos, E y Montesdeoca, R (2017). Las clases de Educación Física. Qué dicen los profesores y qué hacen los alumnos desde una perspectiva etnográfica. Acción Motriz, 18, 7-17.

Moreno, D. (2009). Descortesía y violencia verbal en el aula: la relación alumno-profesor. Linred (Lingüística en la red), nº7, 1-25.

Orlick, T., García, I. y Martínez, M (1990). Libres para cooperar, libres para crear (nuevos juegos y deportes cooperativos). Madrid: Paidotribo.

Palomino, A.; Marchena, R. & Ramos, E. (2017). Educación Física en Primaria y Secundaria: análisis comparativo de la interacción profesorado-alumnado. Profesorado. Revista de Currículo y Formación del Profesorado. Vol. 21, nº2, 253-270.

Rodríguez, G, García, J., y García, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.

Ruíz, G. y Cabrera, D. (2004). Los valores en el deporte. Revista de Educación, 335, 9-19.

Ruíz, JV (2008). Los métodos cooperativos en Educación Física. Recuperado en http://www.efdeportes.com/efd127/los-metodos-cooperativos-en-educacion-fisica.htm

Sánchez, J.F. (2009). Análisis del clima de aula en Educación Física: un estudio de casos. Tesis Doctoral. Universidad de Málaga.

Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Barcelona: Paidós.

Tikunoff, W. Y. (1979): Context Variables of a Teaching-Learning Event. En D. Bennet y D. McNamara. Focus on Teaching. Readings in the observation and conceptualization of teaching (pp 46-59). New York: Longman.

Villena, M.D. (2016). Incidencia de las actitudes y personalidad del maestro en la conducta social de los alumnos: competencia social y clima social de clase. Tesis Doctoral. Universidad de Granada.

Statistics

Statistics RUA

Published

2019-09-02

How to Cite

Montesdeoca Hernández, R., Marchena Gómez, R. M., & Padorno, C. M. (2019). Verbal interaction amongst students during physical education. Journal of Human Sport and Exercise, 14(3), 560–570. https://doi.org/10.14198/jhse.2019.143.07

Issue

Section

Physical Education / Children & Exercise

Most read articles by the same author(s)