The motor disabled children: A study about infant drawings as an evaluation method within the physical education area

Authors

  • José Antonio Pérez Turpin University of Alicante, Spain
  • Concepción Suárez Llorca University of Alicante, Spain

DOI:

https://doi.org/10.4100/jhse.2007.21.04

Keywords:

Didactics, Physical activity, School, Children, Body scheme

Abstract

This research intends to identify the changes taken place in the body scheme development of two motor disabled girls, as a result of applying a psychopedagogical intervention program in the Physical Education classes at the first stage of Primary School. This research was conducted within the class-group where the two participants attended school during the 2002-2003 school year. In order to analyze the drawings that the children made about the Physical Education classes, qualitative data gathering techniques were used, by means of a longitudinal study of the drawings made by each participant during a whole school year. The results obtained showed a positive evolution in the two girls body scheme development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arráez, JM (1998). Teoría y Praxis de las adaptaciones curriculares en educación fisica. Un programa de intervención motriz aplicado a la educación primaria. Granada: Ed Aljibe.

Blández, J. (1995). La utilización del material y el espacio en Educación Física. Barcelona: Inde.

Bernal, J. (2001). Juegos y actividades adaptadas. Madrid: Gymnos.

Cardona, C. (1995). Educación en la diversidad: Evaluación y perspectivas. Alicante. T.U.

Centro De Nacional De Recursos Para La Educación Especial. (1990). Las necesidades educativas especiales del niño con deficiencia motora. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.

CoboS, P. (1995). El desarrollo motor y sus alteraciones. Madrid: Ed. Pirámide.

Da Fonseca, V. (1996). Estudio y génesis de la motricidad. Barcelona. Inde.

Da Fonseca, V. (1998). Manual de observación psicomotriz. Barcelona: Inde.

Di Leo, J. (1978). Los dibujos de los niños como ayuda diagnóstica. Buenos Aires: Paidos.

Famose, J.P. (1982). El aprendizaje motor y la dificultad de la tarea. Barcelona: Paidotribo.

Gallardo, M.V. & Salvador, M.L. (1994). Discapacidad motórica: Aspectos psicoevolutivos y educativos. Málaga: Ed. Aljibe.

Hernandez, J. (1998). Torpeza Motriz. Un modelo para la adaptación curricular. Barcelona: E.U.

Linares, P. & Arraez, J. M. (1999). Motricidad y necesidades educativas especiales. AEMNE.

Lou, M.A. & López, N. (1998). Bases psicopedagógicas de la Educación Especial. Madrid: Pirámide.

Lowenfed, V. & Lambert, W. (1970). Desarrollo de la capacidad creadora. Buenos Aires: Kapelusz.

Palacios, J., Marchesi, A. & Coll, C. (2001). Desarrollo psicológico y educación. Psicología evolutiva. Madrid: Alianza Editorial.

Piaget J. & Inhelder. (1969). Psicología del niño. Madrid: Ed. Morata.

Toro, S. & Zarco, J.A. (1995). Educación Física para niños y niñas con necesidades educativas especiales. Málaga: E. Aljibe.

Statistics

Statistics RUA

Published

2008-12-04

How to Cite

Pérez Turpin, J. A., & Suárez Llorca, C. (2008). The motor disabled children: A study about infant drawings as an evaluation method within the physical education area. Journal of Human Sport and Exercise, 2(1), 35–41. https://doi.org/10.4100/jhse.2007.21.04

Issue

Section

Physical Education / Children & Exercise

Most read articles by the same author(s)