Building pre-service teachers’ identity: The value of dialogue within the classroom
Abstract
Keywords
References
Beijaard, D., Meijer, P.C., Verloop, N. Reconsidering research on teachers professional identity. Teaching and Teacher Education. 2004; 20(2): 107-128. https://doi.org/10.1016/j.tate.2003.07.001
Biggs, J. Calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea. 2005.
Bolívar, A., Fernández-Cruz, M., Molina-Ruiz, E. Investigar la identidad profesional del profesorado: una triangulación secuencial. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research. 2004; 6(1):12.
Bullough, R.V. Practicing theory and theorizing practice. In J.Loughran & T. Rusell (Eds.), Purpose, passion and pedagogy in teacher education (pp. 13-31). London: Falmer Press. 1997.
Cano, E. Cómo mejorar las competencias docentes. Guía para la autoevaluación y el desarrollo de las competencias del profesorado. Barcelona: Graó. 2005.
Cardelle-Elawar, M., Sanz De Acedo-Lizarraga, M.L. Low-performing students' mathematical learning through self-regulation of emotional competence. The Journal of Current Research and Practices in Language Minority Education. 2003; 1(1):35-48.
Coldron, J., Smith, R. Active location in teachers' construction of their professional identities. Journal of Curriculum Studies. 1999; 31(6):711-726. https://doi.org/10.1080/002202799182954
Cooper, K., Olson, M.R. The multiple "I's" of teacher identity. In M. Kompf, W.R. Bond, D. Dworet & R.T. Boak (Eds.). Changing research and practice: Teachers' professionalism, identities and knowledge. London/Washington, DC: The Falmer Press. 1996.
Côté, J. Identity studies: how close are we to developing a social science of identity?-An appraisal of the field. An International Journal of Theory and Research. 2006; 6(1):3-25. https://doi.org/10.1207/s1532706xid0601_2
De La Fuente, J., Justicia, F. Regulación de la enseñanza para la autorregulación del aprendizaje en la universidad. Aula Abierta. 2003; 82:161-171.
Elliot, A.J., Dweck, C.S. Handbook of competence and motivation. NewYork: The Guilford Press. 2005.
Epstein, J.L. School, family, and community partnerships: Preparing educators and improving schools. Boulder, CO: Westview Press. 2001.
Fernández, M. Desarrollo profesional docente. Granada: Grupo Editorial Universitario. 2006.
Freire, P. First letter: Reading the world/Reading the word. In: P. Freire (Ed.). Teachers as cultural workers: Letters to those who dare to teach. Boulder, CO: Westview Press. 1998.
Freire, P. Pedagogy of the oppressed. New York, NY: Seabury. 1970.
García, J.N., De Caso, A.M., Fidalgo, R., Arias-Gundín, O. La evaluación de prácticas universitarias y su aplicación en un enfoque innovador. Revista de Educación. 2005; 337:295-325.
Graue, E. Theorizing and describing preservice teachers' images of families and schooling. Teachers College Record. 2005; 107(1):157-185. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2005.00461.x
Habermas, J. Identidades nacionales y postnacionales. Madrid:Tecnos. 1989.
Hernández, A., Lacuesta, R. Aplicación del aprendizaje basado en problemas (PBL) bajo un enfoque multidisciplinar: una experiencia práctica. Conocimiento, innovación y emprendedores: camino al futuro. 2007.
Hernández, F. Consideraciones sobre el sujeto y la identidad en la educación escolar. Revista Kiririkí. 1999; 51:27-31.
Huber, G.L. AQUAD 6. Manual del programa para analizar datos cualitativos. Ed. VerlagIngeborg Huber. 2006.
Johnson, K., Colombek, P. Teachers' narrative inquiry as professional development. Cambridge: Cambridge University Press. 2002.
Knowles, J.G. Modelos para la comprensión de las biografías del profesorado en formación y en sus primeros años de docencia. In: A. Ivor & F. Goodson (Eds.). Historias de vida del profesorado, (pp. 149-205). Barcelona: Octaedro. 2004.
Knowles, J.G. Models for understanding pre-service and beginning teachers' biographies: Illustrations from case studies. In: I.F. Goodson (Ed.). Studyng teachers' lives. London: Routledge. 1992. https://doi.org/10.4324/9780203415177_chapter_4
Kompf, M., Bond, W.R., Dworet, D., Boak, R.T. Changing research and practice: Teachers' professionalism, identities and knowledge. London, Washington, DC: Falmer Press. 1996.
Lopes, A. La construcción de identidades docentes como constructo de estructura y dinámicas: argumentación y virtualidades teóricas y prácticas. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado. 2008; 11(3):1-25.
Maclure, M. Arguing for YourSelf: Identity as an Organizing Principle in Teachers Jobs and Lives. British Educational Research Journal. 1993; 19(4):311-322. https://doi.org/10.1080/0141192930190401
Milner, H.R. Reflection, racial competence, and critical pedagogy: How do we prepare pre-service teachers to pose tough questions? Race, Ethnicity and Education. 2003; 6(2):193-208. https://doi.org/10.1080/13613320308200
Morin, E. Los siete saberes necesarios. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio. 2001.
Nevin, A., Cardelle-Elawar, M., Beckett, C., Thousand, J., Diaz-Greenberg, R. Eliciting and taking action on the voices of adults with disabilities: Advice for teacher education professors. Journal of Professional Studies. 2002; 9(2):70-79.
Nevin, A., Cardelle-Elawar, M. Dialogic retrospection as a metacognitive action research tool. Australian Journal of Educational & Developmental Psychology. 2003; 3:1-14.
Perrenoud, P. Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó. 2004.
Revilla, J.C. Los anclajes de la identidad personal. Athenea Digital. 2003. 4:54-67. https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v1n4.85
Riveiro, J.M.S., Cabanach, R.G., Arias, A.V. Multiple-goal pursuit and its relation to cognitive, self-regulatory, and motivational strategies. British Journal of Educational Psychology. 2001; 71(4):561-572. https://doi.org/10.1348/000709901158677
Sánchez, P., Zubillaga, A. Las universidades españolas ante el proceso de convergencia europeo: Análisis de las medidas institucionales y acciones de aplicación y coordinación. Revista de Educación. 2005; 337:169-187.
Sayago, Z., Chacón, M., Rojas, M. Construcción de la identidad profesional docente en estudiantes universitarios. EDUCERE. Investigación Arbitraria. 2008; 42:551-561.
Schön, D. El Profesional Reflexivo: cómo piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona: Paidós. 1998
Silverman, D. Analysing talk and text. In: N.K. Denzin & Y. Lincoln (Eds.). Handbook of qualitative research. Londres: SagePublications, Inc. 2000.
Tickle, L. Teacher induction: The way ahead. Bukcingham, Philadelphia: Open University Press. 2000.
Urzúa, A., Vásquez, C. Reflection and professional identity in teachers' future-oriented discourse. Teaching and Teacher Education. 2008; 24:193-196. https://doi.org/10.1016/j.tate.2008.04.008
Volkmann, M.J., Anderson, M.A. Creating professional identity: Dilemmas and metaphors of a first-year chemistry teacher. Science Education. 1998; 82(3):293-310. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199806)82:3<293::AID-SCE1>3.0.CO;2-7
Zabalza, M.A. Competencias docentes del profesorado universitario: calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea. 2003.
DOI: https://doi.org/10.4100/jhse.2012.71.02
Copyright (c) 2012 Journal of Human Sport and Exercise

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.