Photography and sport: Study of the didactic value of reference images in photojournalism, analysis of the winning photos of the World Press Photo in 2017

Authors

  • Rafael Marfil-Carmona University of Granada, Spain
  • Pilar Puertas-Molero Universidad de Granada, Spain
  • Félix Zurita-Ortega Universidad de Granada, Spain
  • Gabriel González-Valero Universidad de Granada, Spain

DOI:

https://doi.org/10.14198/jhse.2018.13.Proc2.37

Keywords:

Sports, Physical education, Photojournalism, World Press Photo, Content analysis

Abstract

The media offer, on a daily basis, an idea of sport that influences citizenship's understanding of physical activity. In the case of photography, the visual narrative that appears in the press has a great aesthetic beauty and a show character, focusing mostly on the professional and competitive dimension. This research studies the winning photographs in the World Press Photo photojournalism contest, the most prestigious international photojournalism competition. In particular, the winning works of the 2017 edition were analysed from the perspective of content analysis, with a particular focus on formal and compositional aspects, including photographic technique, as well as the didactic values contained in these images. One of the most important conclusions of this research is the epic and elite-focused dimension of the activity in the most influential photos published in the press. The message of these images associates sport with the professional elite and not with everyday activity or healthy lifestyle habits.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguaded-Gómez, J.I. (2012). La competencia mediática, una acción educativa inaplazable. Comunicar, 20(39), 7-8. https://doi.org/10.3916/C39-2012-01-01

Aparici, R. y García Matilla, A. (2008). Lectura de imágenes en la era digital. Madrid: Ediciones de la Torre.

Bardin, L. (1986). Análisis de contenido (C. Suárez, trad.). Madrid: Akal.

Barthes, R. (2004). La cámara lúcida: Nota sobre la fotografía (J. Sala-Sanahuja, trad.). Barcelona: Paidós (1st ed. 1980).

Barthes, R. (2008). Del deporte y los hombres (N. Petit Fontseré, trad). Barcelona: Paidós.

Baudrillard, J. (2005). Cultura y simulacro (A. Vicens y P. Rovira, trads.). Barcelona: kairós (1st ed. 1978).

Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica (A. E. Weikert). México: Ítaca. (1st ed. 1936).

Benjamin, W. (2011). Breve historia de la fotografía (W. Erger, trad.). Madrid: Casimiro Libros. (1st ed. 1931).

Birkner, T., & Nölleke, D. (2016). Soccer players and their media-related behavior: A contribution on the mediatization of sports. Communication and Sport, 4(4), 367-384. https://doi.org/10.1177/2167479515588719

Cartier-Bresson, H. (2014). Ver es un todo: Entrevistas y conversaciones 1951-1998 (C. Roche, trad.). Barcelona: Gustavo Gili.

Chatman, S. (1990). Historia y discurso. La estructura narrativa en la novela y en el cine. (M.J. Fernández Prieto, trad.). Madrid: Taurus. (Obra original publicada en 1978).

Cloutier, J. (1975). L’Ere d’EMEREC ou la communication audio-scripto-visuelle. Montreal (Canadá): Les Presses de l'Université de Montreal.

Dubois, Ph. (1999). El acto fotográfico: De la Representación a la Recepción (G. Baravalle, trad.). Barcelona: Paidós. (1st ed. 1983).

Eisner, E.W. (1991). Educar la visión artística (D. Cifuentes Camacho, trad.). Barcelona: Paidós. (1st ed. 1972).

Ferrés, J. (1994). Televisión y Educación. Madrid: Akal.

Ferrés, J. (2008). La educación como industria del deseo. Un nuevo estilo comunicativo. Barcelona: Gedisa.

Freund, G. (2001). La fotografía como documento social (J. Elias, trad.). Barcelona: Gustavo Gili. (1st ed. 1974).

Fulchignoni, E. (1964). La moderna civiltà dell'immagine. Roma: A. Armando.

García García, F. (coord.). (2006). Narrativa Audiovisual. Madrid: Laberinto.

García Jiménez, J. (1993). Narrativa Audiovisual. Madrid: Cátedra.

Gardner, H. (1994). Educación artística y desarrollo humano (F. Meler-Orti, trad.). Barcelona: Paidós.

Hjelmslev, L. (1971). Prolegómenos a la teoría del lenguaje (J.L. Díaz de Liaño, trad.). Madrid: Gredos (1st ed. 1943).

Herrero Aguado, C. (2013). Periodismo Económico. La economía como eje vertebrador de la actualidad. In M. Sobrados León (coord.), Presente y futuro en el Periodismo Especializado (pp. 13-50). Madrid: Fragua.

Jenkins, H. (2003, January 15). Transmediastorytelling. MIT Tecnhology Review [online]. Retrieved from https://goo.gl/quFEh6

Jenkins, H., Ford, S. y Green, J. (2015). Cultura Transmedia: La creación de contenido y valor en una cultura en red (X. Gaillard Pla, trad.). Madrid: Gedisa.

Kim, S., Magnusen, M. & Andrew, D. (2017). Sport team culture: investigating how vertical and horizontal communication influence citizenship behaviors via organizational commitment. International Journal of Sport Psychology, 48(4), 398-418. https://doi.org/10.7352/IJSP.2017.48.398

Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica (L. Wolfson, trad.). Barcelona: Paidós.

Llano, R. (2008). La especialización periodística. Madrid: Tecnos.

Marta-Lazo, C. y Gabelas, J.A. (2016). Comunicación digital. Un modelo basado en el Factor R-elacional. Barcelona: UOC.

Martínez Rodríguez, L. & Parra Pujante, A. (2010). Periodismo Especializado: Teoría y Práctica de la Especialización informativa. Universidad de Murcia.

Marzal Felici, J. (2010). Cómo se comenta una fotografía. Interpretaciones de la mirada (3ª ed.). Madrid: Cátedra.

Mitchell, W.J.T. (2009). Teoría de la imagen. Ensayos sobre representación verbal y visual (Y. Hernández Velázquez, trad.). Madrid: Akal. (1st ed. 1994).

Moscoso-Sánchez, D., Fernández-Gavira, J., & Pérez-Flores, A. (2018). The media construction of the sports' elite from the European perspective: an analysis of the European Symposium of Sports 2010. Sport in Society, 21(3), 516-528. https://doi.org/10.1080/17430437.2017.1346624

Prósper Ribes, J. (2004). Elementos constitutivos del relato cinematográfico. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia.

Sánchez Montalbán, F.J. (2018). Fotografía de prensa. Del simulacro a la posverdad en la era digital. Index.comunicación, 8(1), 197-224. Retrieved from https://goo.gl/XJzmS1

Scolari, C. (2008). Hipermediaciones: Elementos para una Teoría de la Comunicación Digital Interactiva. Barcelona: Gedisa.

Sherwood, M., & Nicholson, M. (2017). Who controls sport news? Media relations and information subsidies in Australian sport media. Media International Australia, 165(1), 146-156. https://doi.org/10.1177/1329878X17713340

Sontag, S. (2007). Contra la interpretación y otros ensayos. Barcelona: Random Hause Mondadori. (1ª ed. 1961).

Stake, R.E (2007). Investigación con estudio de casos (R. Filella, trad). Madrid: Ediciones Morata. (1ª ed. 1995).

Toffler, A. (1980). La tercera ola (A. Martín, trad.). Barcelona: Plaza & Janés.

Villafañe, J. y Mínguez, N. (1996). Principios de Teoría General de la Imagen. Madrid: Pirámide.

Statistics

Statistics RUA

Published

2018-07-18

How to Cite

Marfil-Carmona, R., Puertas-Molero, P., Zurita-Ortega, F., & González-Valero, G. (2018). Photography and sport: Study of the didactic value of reference images in photojournalism, analysis of the winning photos of the World Press Photo in 2017. Journal of Human Sport and Exercise, 13(2proc), S541-S553. https://doi.org/10.14198/jhse.2018.13.Proc2.37

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>