ICT in investigative training for students of physical culture in time of COVID-19

Authors

Keywords:

Didactic strategy, Search tools, Higher education

Abstract

In the era of ICT, training for research in higher education is one of the links for the success of future professional results of Physical Culture, however, there are currently limitations. The purpose of evaluating the validity of the didactic strategy aimed at guiding the actions for the preparation, execution and evaluation of the investigative training in the student of the Physical culture career in times of contingency (COVID-19). The methodology used is the document review (use of typical search tools on the Web), the systemic - structural - functional method and the "expert criteria" method. 15 (5% error) specialists were selected from the self-evaluation test. A level of concordance was reached, with the use of the Kendall test, of very adequate for the practical application of the strategy.

Funding

DICIHT/ Universidad Nacional Autónoma de Honduras/ Santiago Ruiz

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta Ruiz, L. R. (2019). La formación investigativa de los estudiantes a través de prácticas de laboratorio en el área de ciencia y tecnología. Retrieved from: http://repositorio.unprg.edu.pe/handle/UNPRG/3599

Álvarez, V. M; Orozco, O. y Gutiérrez, A. (2011). La Formación De Formación en y para la investigación Profesionales, Una Mirada Desde Las Ciencias Pedagógicas. Cuadernos de Educación y Desarrollo, Grupo Eumed.net (Universidad de Málaga). issue 24. Retrieved from: https://ideas.repec.org/a/erv/cedced/y2011i2412.html

Espinoza, E., Rivera, A. R., y Tinico, N. P. (2016). Formación de competencias investigativas en los estudiantes universitarios. Revista Atenas, 1(33), 18-31.

García M., Linares, A., y Algas L., (2013). La formación investigativa en estudiantes de medicina, desde la enseñanza de pediatría. Revista multimed.sld.c.Vol. 17, No. 1. Retrieved from: http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/871

Guzmán C. M., (2019). La gestión académica en el nivel superior frente a los desafíos de la formación investigativa de los estudiantes. Revista Multidisciplinaria de Avances de Investigación.Vol. 5 Núm. 1: Retrieved from: http://www.remai.ipn.mx/index.php/REMAI/article/view/52

Jesse, Morris Fernández (2013). La formación de competencias investigativas en los estudiantes de informática mediante el uso de las tecnologías de la información y el conocimiento. Revista Estrategia y Gestión Universitaria Vol. 1, No. 1.

Licona y Veytia (2019). La Formación en y para la investigación y el uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación. Revista Atenas Vol.2 Nro. 46.

Morantes, Nava; Arrieta, (2016). Modelo didáctico integrador multimedia para el desarrollo de la formación investigativa, desde un laboratorio de física. Revista Omnia, vol. 22, núm. 3, pp. 11-25. Retrieved from: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=73752819002

Rodríguez (2017). Formación investigativa de los estudiantes desde las prácticas de laboratorio. Revista pedagogía universitaria.

Sánchez (2013).Las TIC en el deporte: Los medios de enseñanza en la Cultura Física y el Deporte. Editorial Académica Española. ISBN-13 : 978-3659062469.

Sánchez (2009). Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en la Dinámica del proceso de formación para la investigación científica en la Educación Superior. (Tesis de doctorado inédita). Universidad Oriente. Santiago de Cuba, Santiago de Cuba, Cuba.

Sánchez, Duany y Pozo (2018). Método colaborativo investigativo para la gestión del contenido en diferentes áreas del conocimiento. Revista innova ITFIP, 2 (1), 6-13.

Tourón, Martín, Navarro, Pradas, Íñigo. (2018). Validación de constructo de un instrumento para medir la competencia digital docente de los profesores (CDD). Revista Española de Pedagogía, 25-54.

Cetz, Vásquez, Santiago (2015) Educación con tecnología multimedia: una experiencia en sistemas digitales. Revista Espectros.

Published

2020-12-22

How to Cite

Sánchez-Ramírez, L. de la C., Laínez-Bonilla, A., Laínez-Bonilla, J. E., & Martínez-Saravia, N. D. (2020). ICT in investigative training for students of physical culture in time of COVID-19. Journal of Human Sport and Exercise, 15(4proc), S1488-S1499. Retrieved from https://www.jhse.ua.es/article/view/2020-v15-n4-proc-ict-investigative-training-students-physical-cu