Journal of Human Sport and Exercise

Critical incidents which limit performance of Chilean University rowers who won a medal in the Pan American Games of Lima 2019

José Aguilar-Navarrete, Jorge Flández, Javier Gene-Morales, Juan Carlos Colado

Abstract

Main objective of this study was to provide a basis for the comprehension of the main critical incidents (i.e. obstacles) that Chilean rowers who were medallists in the Pan American Games of Lima 2019 have to face within the academic, socioeconomic and sports processes. 19 athletes were selected through a non-probabilistic sampling. A content validated questionnaire and an in-deep interview were used. Higher levels of consistency were observed. Through the inferential analysis (ANOVA) it was possible to conclude that athletes are concerned with some academic and social crisis within their sporting career. This fact does not allow them to concentration and integral tranquillity to be focused and achieve proper results in academic and sports areas. Results presented in this study may contribute to the improvement of public policies and, specifically, contingency and innovation plans for improvement within higher education institutions. This study is framed within the context of social transformation that Chile is currently living.


Keywords

Sports performance; Olympism; Elite sports; Higher education; Society; Grants

References

Alfermann, D., Stambulova, N. y Zemaityte, A. (2004). Reactions to sport career termination: a cross-national comparison of German, Lithuanian, and Russian athletes. Psychology of Sport and Exercise, 5(1), 61-75. https://doi.org/10.1016/s1469-0292(02)00050-x

Álvarez, P. Pérez. D., González, M., y López, D. (2014). La formación universitaria de deportistas de alto nivel: análisis de una compleja relación entre estudios y deporte. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación (26), 94-100.

Álvarez, P. y López, D. (2013). Tutoría académica personalizada para estudiantes universitarios deportistas de alto nivel. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 14(2), 239-253.

Arias, F. (2009). Analogía entre el sistema económico y el deporte de élite. Revista Actividad Física y Ciencias, 1(1), 1-27.

George, D. y Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference (4thed.). London: Pearson Education.

Canales, M. (2006). Metodología de la investigación social. Santiago de Chile: LOM Ediciones.

Cevidanes, M. (2010). Aproximación al deporte universitario español, desde sus inicios hasta su organización actual. Materiales para la Historia del Deporte, 8, 83-92.

Erpic C., Wylleman, P. y Zupancic, M. (2004). The effect of athletic and non-athletic factors on the sports career termination process. Psychology of Sport and Exercise, 5(1), 45-59. https://doi.org/10.1016/s1469-0292(02)00046-8

Fernández, I. (2017). Las políticas de la Unión Europea en el ámbito del deporte. Educación Social. Revista de Intervención Socioeducativa, 65, 57-74.

Gómez, I., Torregrosa, M., Ramis, Y. y Jaenes, J. C. (2018). Remando contracorriente: facilitadores y barreras para compaginar el deporte y los estudios. Revista Andaluza de Medicina del Deporte, 11(1), 12-17. https://doi.org/10.1016/j.ramd.2016.08.002

Guardia, J. (2004). La actividad deportiva como instrumento y agente de formación académica en la Educación Superior Universitaria. Revista de Educación, 335, 95-103.

Hernández, F., Fernández, C. y Baptista, L. (2006). Metodología de la Investigación (4ª edición). México DF: Mac Graw Hill.

Jacques, V., Flández, J., Monrroy, M., Arismendi, A., Vergara, G., Maureira, F. y Gajardo, R. (2016). Factores determinantes del desempeño de los deportistas en Chile. El caso de los deportistas de alto rendimiento. Motricidade, 12(S2), 165-174.

Kerr, G. y Dacyshyn, A. (2000). The retirement experience of elite, female gymnasts. Journal of Applied Sport Psychology, 12(2), 115-133. https://doi.org/10.1080/10413200008404218

López-Aguilar, D. y Álvarez-Pérez, P. R. (2019). La construcción de la identidad personal y profesional de los deportistas de alto nivel. Educar, 55(2), 361-379.

Lorenzo, A. y Sampaio, J. (2005). Reflexiones sobre los factores que pueden condicionar el desarrollo de los deportistas de alto nivel. Apunts. Educación Física y Deportes, 2(80), 63-70.

López, C., Mascaró, F. y Conde, E. (2014). Los servicios de asesoramiento a los deportistas de élite en las Universidades españolas. Kronos, 13(2), 56-64.

López, M., Ruiz, F., García, M., Granero, A. y Piéron, M. (2010). Motivaciones aludidas por los universitarios que practican actividades físico-deportivas. Revista Latinoamericana de Psicología, 41(3), 519-532.

López, D., Pérez-Jorge, D., González, A. y Álvarez, P. (2014). Transición y adaptación a los estudios universitarios de los deportistas de alto nivel: la compleja relación entre aprendizaje y práctica deportiva. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 25(2), 74-89. https://doi.org/10.5944/reop.vol.25.num.2.2014.13521

López, C., Barriopedro, M. y Conde, E. (2015). Supporting dual career in Spain: elite athletes’ barriers to study. Psychology of Sport and Exercise, 21(Special Issue), 57–64. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2015.04.012

Navarro, J. (2008). Políticas deportivas de las instituciones de educación superior. Sapiens: Revista Universitaria de Investigación, 9(2), 203-218.

Olmos, J. G. (2004). La actividad deportiva como instrumento y agente de formación académica en la educación superior Universitaria. Revista de Educación, 335(95), 103.

Pérez, P. R. Á., Pérez-Jorge, D., Ramallal, M. E. G. y Aguilar, D. L. (2014). La formación universitaria de deportistas de alto nivel: análisis de una compleja relación entre estudios y deporte. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 26, 94-100.

Ramos, C. A. (2015). Los paradigmas de la investigación científica. Avances en psicología, 23(1), 9-17. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2015.v23n1.167

Rascado, S., Boubeta, A., Folgar, M. y Fernández, D. (2014). Niveles de rendimiento y factores psicológicos en deportistas en formación. Reflexiones para entender la exigencia psicológica del alto rendimiento. Revista iberoamericana de psicología del ejercicio y el deporte, 9(2), 373-392.

Reloba, S., Chirosa, L. J. y Reigal, R. E. (2016). Relación entre actividad física, procesos cognitivos y rendimiento académico de escolares: revisión de la literatura actual. Revista Andaluza de Medicina del Deporte, 9(4), 166-172. https://doi.org/10.1016/j.ramd.2015.05.008

Sánchez-Pato, A., Calderón, A., Arias-Estero, J., García-Roca, J., Bada, J., Meroño, L., ... y Sedgwick, M. (2016). Diseño y validación del cuestionario de percepción de los estudiantes universitarios-deportistas de alto nivel sobre la carrera dual (ESTPORT). Cultura, Ciencia y Deporte, 11(32), 127-147.

Sánchez-Pato, A., Pascual, E. C., García, L. M., Estero, J. L. A. y García-Roca, J. A. (2018). Estudio del éxito académico de un modelo universitario de carrera dual en deportistas-estudiantes según género, nivel de estudios y deporte. Revista Española de Educación Física y Deportes, 421, 35-47.

Santesmases, J. S. (2015). Educación Secundaria y deporte de alta dedicación: Estudio cualitativo de modelos de compaginación. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (28), 54-60.

Thomas, J. R. y Nelson, J. K. (2007). Métodos de investigación en actividad física. Barcelona, España: Paidotribo.

Torregrosa, M., Sanchez, X. y Cruz, J. (2004). El papel del psicólogo deportivo en el asesoramiento académico-vocacional del deportista de élite. Revista de Psicología del Deporte, 13(2), 215-228.




DOI: https://doi.org/10.14198/jhse.2022.171.16





Copyright (c) 2018 Journal of Human Sport and Exercise

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.