Sport and exercise at university: How much do students really do?

Authors

  • Carolina Castañeda-Vázquez Universidad de Seville, Spain
  • Rosa Mª Alfonso-Rosa University of Seville, Spain
  • Jesús Del Pozo-Cruz University of Seville, Spain
  • Fátima Chacón-Borrego University of Seville, Spain

DOI:

https://doi.org/10.14198/jhse.2018.13.Proc2.07

Keywords:

Sport, University, Physical activity, College, Students

Abstract

There is irrefutable evidence regarding the effectiveness of regular physical exercise for preventing disease and its relation to health status at any age. As academic and formative institutions par excellence, universities should do their utmost to encourage students to do sport. This study analyzed how much physical exercise students did using university services and facilities. We conducted a descriptive and correlational cross-sectional study on a sample of 1085 subjects (569 women; average age 21 years, σ = 3.05), with a randomized design, stratified by faculty and gender (confidence level of 95.5%; error 3.01). In a personalized interview, subjects completed a questionnaire about their physical activity habits. Main results showed most students were aware of the sports activities available at university, while only a few had the university sports card. We found correlations between gender, physical exercise and federated sport, with knowledge of sports services, possession of the sports card and the promotion of performance-oriented sport at university. Due to the unquestionable benefits of physical activity, university students are a key population for the promotion of sport.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso-Fernández, D., & García-Soidán, J. L. (2010). Motivación hacia la práctica físico-deportiva de universitarios gallegos. Revista de Investigación En Educación, (8), 128–138. Retrieved from http://webs.uvigo.es/reined/ojs/index.php/reined/article/view/135

Alonso, D. (2009). Niveles de Condición Física Saludable y hábitos de práctica físico-deportiva en alumnado universitario. Universidad de Vigo.

Alonso, D., & García-Soidán, J. (2011). Valoración de la condición física saludable en universitarios gallegos. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de La Actividad Física y El Deporte, 11(44), 781–790.

Alonso, D., Rial, J., & Rial, A. (2013). Evaluación de la calidad percibida de los servicios deportivos en el ámbito universitario. Revista de Psicología Del Deporte, 22(1), 143–150.

Castañeda-Vázquez, C., Díaz-Martínez, X., & González-Campos, G. (2017). Consumo De Drogas En La Universidad. Análisis En Función Del Sexo Y La Práctica De Actividad Física Drug Consumption in University. Analysis According to Gender and Sport Practice. Health and Addictions, 17(172), 169–177.

Castañeda-Vázquez, C., Zagalaz, M. L., Arufe, V., & Campos-Mesa, M. C. (2018). Motivos hacia la práctica de actividad física de los estudiantes universitarios sevillanos. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte 13(1), 79–89.

Castañeda, C., Campos, M., & del Castillo, O. (2016). Actividad Física y Percepción de Salud de los Estudiantes Universitarios. Revista Facultad de Medicina Universidad Nacional de Colombia, 64(2), 277–284. https://doi.org/10.15446/revfacmed.v64n2.53068

Castillo-Viera, E. (2006). Hábitos de práctica de actividad física y estilo de vida saludable del alumnado de la Universidad de Huelva. Huelva. Retrieved from http://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/2644

Celis-morales, C., Salas, C., Leppe, J., Cristi-montero, C., Duran, E., & Willis, N. (2015). Higher physical activity levels are associated with lower prevalence of cardiovascular risk factors in Chile. Revista Médica de Chile, 143(0), 1435–1443. https://doi.org/10.4067/S0034-98872015001100009

Consejo Superior de Deportes. (2005). EL MODELO DEL DEPORTE UNIVERSITARIO ESPAÑOL. Retrieved from http://www.csd.gob.es/csd/estaticos/dep-univ/061100_MODELO-DEPORTE-UNIVERSITARIO-ESPANOL-Cordoba.PDF

Corbí Santamaría, M. (2017). Motivaciones y barreras del alumnado de la Universidad de Burgos hacia la práctica físico-deportiva y su relación con el servicio ' Deportes ' de la Universidad. Burgos. Retrieved from http://riubu.ubu.es/bitstream/10259/4489/1/Corbí_Santamaría.pdf

CSD. (2010). Plan Integral para la Actividad Física y el Deporte. Libro Del Plan A+D, 141. Retrieved from http://www.csd.gob.es/csd/estaticos/plan-integral/LIBRO-PLAN-AD.pdf

Donnelly, J. E., Honas, J. J., Smith, B. K., Mayo, M. S., Gibson, C. A., Sullivan, D. K., … Washburn, R. A. (2013). Aerobic exercise alone results in clinically significant weight loss for men and women: Midwest exercise trial 2. Obesity, 21, E219–E228. https://doi.org/10.1002/oby.20145

Fanning, J., Walkup, M., Ambrosius, W., Brawley, L., Ip, E., Marsh, A., & Rejeski, W. (2018). Change in health-related quality of life and social cognitive outcomes in obese, older adults in a randomized controlled weight loss trial: Does physical activity behavior matter? Journal of Behavioral Medicine, 41(3), 299–308. https://doi.org/10.1007/s10865-017-9903-6

García-Ferrando, M., & Llopis-Goig, R. (2010). Encuesta sobre los hábitos deportivos en España 2010 - Ideal democrático y bienestar personal. Consejo Superior de Deportes.

Government of Spain. (2007). Organic Law 4/2007, 12 April. Por la que se modifica la Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. Boletín Ofical Del Estado, 89(13 de abril de 2007), 16241–16260. https://doi.org/10.1128/MCB.00493-06

Gómez-López, M. (2005). La actividad físico-deportiva en los centros almerienses de educación secundaria post obligatoria y en la Universidad de Almería. Evolución de los hábitos físico-deportivos de su alumnado. Almería.

Kelley, G. A., Kelley, K. S., Roberts, S., & Haskell, W. (2012). Combined effects of aerobic exercise and diet on lipids and lipoproteins in overweight and obese adults: A meta-analysis. Journal of Obesity, 2012. https://doi.org/10.1155/2012/985902

Ministerio de Educación Cultura y Deporte. (2015). ENCUESTA DE HÁBITOS DEPORTIVOS EN ESPAÑA 2015. Retrieved from http://www.mecd.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/dms/mecd/servicios-al-ciudadano-mecd/estadisticas/deporte/ehd/Encuesta_de_Habitos_Deportivos_2015.pdf

Nakamura, P. M., Teixeira, I. P., Smirmaul, B. P. C., Sebastião, E., Papini, C. B., Gobbi, S., & Kokubun, E. (2014). Health related quality of life is differently associated with leisure-time physical activity intensities according to gender: A cross-sectional approach. Health and Quality of Life Outcomes, 12, 1–10. https://doi.org/10.1186/1477-7525-12-98

Pavón Lores, A., & Moreno Murcia, J. A. (2006). Diferencias por edad en el análisis de la práctica físico-deportiva de los universitarios. Cuadernos de Psicología del Deporte, 6(1), 53–67.

REUS. (2011). Red Española de Universidades Saludables. Principios, estructura y objetivos de la red. Retrieved from http://www.mecd.gob.es/dms-static/62a2b7e0-3621-4ff0-bb3a-a2a728d6a190/anexoi-pdf.pdf

Rico, J. (2017). Hábitos y motivaciones de práctica de actividad físico-deportiva del Universitario, Alumnado. Vigo. Retrieved from http://www.investigo.biblioteca.uvigo.es/xmlui/bitstream/handle/11093/711/Hábitos_y_motivaciones.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ruiz-Juan, F., & Gómez-López, M. (2005). Práctica deportiva en los universitarios. In Gymnos (Ed.), Respuestas a la demanda social de actividad física (pp. 143–160). España.

Ruíz, F. (2001). Análisis diferencial de los comportamientos, motivaciones y demanda de actividades físico-deportivas del alumnado almeriense de enseñanza secundaria post-obligatoria y de la Universidad de Almería. Almería.

Sanz, E. (2005). La práctica físico-deportiva de tiempo libre en universitarios análisis y propuestas de mejora. (U. de La Rioja, Ed.). La Rioja. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=265412

Song, J. K., Stebbins, C. L., Kim, T. K., Kim, H. B., Kang, H. J., & Chai, J. H. (2012). Effects of 12 weeks of aerobic exercise on body composition and vascular compliance in obese boys. Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 52, 522–529.

Statistics

Statistics RUA

Published

2018-07-18

How to Cite

Castañeda-Vázquez, C., Alfonso-Rosa, R. M., Del Pozo-Cruz, J., & Chacón-Borrego, F. (2018). Sport and exercise at university: How much do students really do?. Journal of Human Sport and Exercise, 13(2proc), S231-S239. https://doi.org/10.14198/jhse.2018.13.Proc2.07

Most read articles by the same author(s)